Fjällsäsongens längd södra norge

Vet att det beror på vädret och kan variera - men generellt , en slapp uppskattning från er som är vana: tror ni att runt 15:e september är för sent att vandra i fjällen? Södra Norge, Telemark

Vi har möjlighet att åka redan runt 5:e september också men omständigheter pekar mot 15:e.

Har vandrat i svenska fjällen mest i sluter av juli, och i Norge i slutet av augusti men aldrig mitten av september

Min erfarenhet är att norska fjällen, speciellt Hardangervidda, har liknande förutsättningar som fjällkedjan längre norrut. Orsaken är företrädesvis den ganska höga terrängen 1100-1200m som man vandrar på, vilket gör att hösten kommer tidigt. Vill du titta på statistik finns ganske mycket på YR.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Man kan ha superfina høstdagar, men också helt jävligt.
När jag gick Besseggen 2011 gjorde vi det "off season" då båten slutat gå och antalet turister er minimerat. Det var sista september og vi hade då 17 grader varmt, sol och vindstilla.
Klart ni ska ut på fjälltur i mitten på september! men var förberedd på evt dåligt väder och minusgrader om natten.

Ok, tack för svar

Gick in på yr och kollade väder från tidigare år som smux rekommenderade. Som väntat varierade det kraftigt , 4 grader och regn ena året, 18 grader o sol nästa.. Ja man får helt enkelt hålla tummarna! Jag blir nöjd om det inte regnar konstant

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips