Fjällräven SKULE R/S light vs HELSPORT PASVIK Camp

Hej hej.
Sitter i valet och kvalet angående vilket tält jag ska köpa. Har självklart kollat på Hilleberg-tälten men anser att dessa ligger utanför min prisklass och i vissa fall användningsområde. Jag har tänkt att använda mig av tältet i stort sett på vår, sommar och höst. Har inte varit ute på vintern men kan tänka mig att testa på i framtiden.

Saken är den att jag även behöver tältet nästa vecka för en vandring/fisketur och har inte så mycket tid att spela på.

De tre som jag för tillfället står och väljer mellan är:
Skule R/S 3-manna går på 4500:-
URL: http://www.fjallraven.se/spring2004/sv/52261.htm

Helsport tältet kostar 3850:- men får dra av 10% pga av att det är förra årets modell.
URL: http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=1161&G=801&P=795

The north face VE 25 -Silicone för 4900:- (priset känns dyrt dock nedsatt)
Nakdelen med det är dock de bristande absidutrymmena.
URL: http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=5083

Ge mig lite tips, gärna om någon har egna erfarenheter av någon av dessa två. För och nackdelar.

/Erik
[Ändrat av Homie 2004-07-01 kl 16:51]

Du vet säkert detta redan men på Skule tälten så går stormlinan för ventilationen ned precis mitt för öppningen till tältet.

Det betyder att du får vika åt sidan när du går ut om du har stormlinan förankrad i marken. Annars får du den i axeln eller huvudet.

// EmSt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej
Tänk på att tunneltälten har kort ligglängd. Jag har ett nammatj 3 som är både längre och högre ändå nuddar sovsäcken innertältsväven. Jag är ca 188 cm.
Är detta inget problem så köp helsport tältet. VE25 är så dyrt så då kan du leta efter ett nybegagnat hilleberg eller kolla deras outletp´rislista/ringa fråga
mvh
ht

Ligglängden på Pasvik är 220 cm enligt hemsidan. Personligen är jag 192 cm och tillhör de längre i sällskapet. De andra är några centimeter kortare.
Skule verkar ha en ligglängd på 215 enligt broschyren.

Har kollat nammatjen och den verkar ha samma mått som Helsport-tältet.

Nammatj verkar ha 220 cm i ligglängd. Jag hade för mig att mitt 3manna hade 230 cm ligglängd. Jag valde 3 mans för det var 10 cm högre. Det gör att fothöjden blir lite högre. Jag störs inte av att röra duken men vid kraftig kondens kanske man får lägga på regnjackan.
Jag tycker fortfarande helsport. Bäst volym och pris.
mvh
ht

Blev ett Pasvik tält nu. Kändes bättre än Fjällräven + att det var billigare.
Jag återkommer efter nästa vecka så blir det en kort liten recension av hur det gått med ny-tältet.

nöden har ingen lag. Åker imorrn så man får lida när man ska åka på "sista minuten" fjällresa. :)
Måste ha ett tält eftersom farsans gamla hustakstält regnade sönder förra sommaren.

Nå?

Homie; sa:
nöden har ingen lag. Åker imorrn så man får lida när man ska åka på "sista minuten" fjällresa. :)
Måste ha ett tält eftersom farsans gamla hustakstält regnade sönder förra sommaren.

Hur gick det med ditt nya tält? :) Jag har funderat ungefär i samma banor som du, men har lyckligtvis inte lika bråttom. Vilka erfarenheter gjorde du?

Ha det!

Bättre sent än aldrig.

Resan gick bra förutom att jag klämde in mig i flickvännens golf (är 192cm) och körde en 50 mil enkel väg..

Tältet fungerade bra. Är inte så bra på tunneltält ännu och hade lite problem med att sträcka yttertältet så regnet ramlade av. Med lite träning så förvinner det. Var lite panik som jag skrev innan.
Tältet i sig är lätt och luftgenomströmningen är sådär. Varmt som fasen på dagen/kvällen när solen låg på (inte ens ett hilleberg kommer med AC skulle jag tippa :) ).

Grymt smidigt med att man bara spänner fast innertältet i yttertältet med plastspännen, gick både snabbt och smidigt. Känns som ett prisvärt tält för sommarbruk. Har inte testat det i något tuffare väder än. Får bli nästa sommar.
Maila mig om du har några specefika frågor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips