Fjällräven Gyro ramryggsäck

Jag inventerade min garderob och hittade min gamla Fjällräven Gyro ramryggsäck som inköptes i början på nittiotalet. En klassiker som såldes länge och var omtyckt av många men oavsett hur jag justerade den fick jag bakvikt när jag provade bära och den förpassades till garderoben och kom aldrig till användning. Visst om man istället för att lägga vikten på höftbältet bär med axlarna eller går med lättare packning funkar den bra men bär man lite tyngre och lägger all tyngd på höftbältet som jag gärna vill göra så gör konstruktionen att man får ett drag bakåt upp vid axlarna vilket inte alls är behagligt, alternativt måste man gå kraftigt framåtlutad och så kan man ju inte gärna gå. Jag upplevde den som felkonstruerad.

Jag har ritat en enkel skiss som förklarar hur kraftjämvikten ser ut för en gyro-ryggsäck jämfört med en vanlig. På en vanlig fäster man höftbältet i bakkant och det behövs bara en liten lutning framåt på ryggsäcken för att få den i balans. På en Gyro så är fästpunkten flyttad fram till sidan av höftbältet, längst fram på öronen på ramen vilket betyder att ryggsäckens tyngdpunkt vill dra eller rotera ryggsäcken bakåt när man bär med höfterna om man inte går kraftigt framåtlutad.

Samtidigt vet jag ju att många burit tungt med Gyro-ryggsäcken och det är för mig ett mysterium. Har dessa tagit den mesta av vikten på axlarna? Någon som kan bringa klarhet i detta som jag funderat på i många år?

gyro.jpg
 
Senast ändrad:
Jag vandrade med min Gyrosäck (70L) på Kungsleden i mitten/slutet av 1980-talet. Jag hade ganska stor och tung packning eftersom jag hade min mor med som vandringssällskap så vikten låg på 30+ kg. Knepet var som sagt att packa det tyngsta högst upp och nära ryggen. Sedan ta på sig ryggsäcken och börja med att dra åt midjebältet ganska hårt över höftbenskammarna. Efter detta dags att justera in axelremmarna. När de satt bra (lite för tunn stoppning) justerade man 'Gyrobältet' genom att dra åt remmen på bältet den tills ryggsäcken satt bra. INTE helt lätt om man inte är van.

Den största nackdelen med Gyrosäckarna var att transportera dem på tåg, buss eller dyl. då 'öronen' tog emot överallt.
En svag punkt var låsringarna som låste fast sprintarna som höll ihop bältet med ramen. Jag tejpade fast låsringarna mor ramen med 'eltejp' så att de inte skulle kunna gå sönder alt. ramla bort.

Mvh. Bengt H
 
Jag vandrade med min Gyrosäck (70L) på Kungsleden i mitten/slutet av 1980-talet. Jag hade ganska stor och tung packning eftersom jag hade min mor med som vandringssällskap så vikten låg på 30+ kg. Knepet var som sagt att packa det tyngsta högst upp och nära ryggen. Sedan ta på sig ryggsäcken och börja med att dra åt midjebältet ganska hårt över höftbenskammarna. Efter detta dags att justera in axelremmarna. När de satt bra (lite för tunn stoppning) justerade man 'Gyrobältet' genom att dra åt remmen på bältet den tills ryggsäcken satt bra. INTE helt lätt om man inte är van.

Den största nackdelen med Gyrosäckarna var att transportera dem på tåg, buss eller dyl. då 'öronen' tog emot överallt.
En svag punkt var låsringarna som låste fast sprintarna som höll ihop bältet med ramen. Jag tejpade fast låsringarna mor ramen med 'eltejp' så att de inte skulle kunna gå sönder alt. ramla bort.

Mvh. Bengt H
Hur var viktfördelningen mellan höftbälte och axelremmar när du bar Gyrosäcken? Att packa tyngre saker högt och nära ryggen hjälper, ju bättre man lyckas desto mera upprätt kan man gå, men det gör man alltid. Problemet med Gyrosäcken är att fästpunkten för höftbältet är så långt framflyttad att det inte går att kompensera för det enbart genom att packa rätt om man vill bära hela tyngden på höfterna och inte få bakvikt.
 
Jag skulle tro att det var ca. 60% höftbälte och 40% axelremmarna (kanske till och med lite mer på höftbältet). Man måste dra åt remmen som sitter på höftbältet ganska hårt (den sitter på höger sida på höftbältet, om jag minns rätt).

Mvh. Bengt H
 
Använde oxå min Fjällräven Gyro under många fjällvandringar, det funkade bra. Men vet ju inte om någon annan rygga hade varit skönare. Det är ju alltid lite tungt och ovant med en tung ryggsäck, speciellt dom första dagarna.
Jag justerade ganska ofta under vandring, ändrade viktfördelningen mellan höftbältet och axelremmarna lite nu och då, genom att dra åt resp släppa upp axelremmarna. Även flytta höftbältet lite ibland. Så att belastningen hamnar lite olika under dagen.
 
Lite trådkapning, beklagar det. Har någon av er en bild eller förklaring på hur höftbältet ser ut när det är rätt monterat? Bar lånad gyrosäck första gången och älskade den. Hittade min egen på loppis och har nog aldrig lyckats montera den helt korrekt...
 
Här är min gyro, vet inte exakt vilken modell eller årgång det är men jag köpte nya axelremmar och höftbälte från Fjällräven för några år sen. Blev en väldig skillnad även om det hårda (och i början onödigt vassa) höftbältet tog ett tag att gå in.

4623: Kanske den sista bilden hjälper dig?

A25DA305-23B5-40F6-BE41-90BF55FE77F5.jpeg
39C8B85D-EA1C-466E-B129-D79E7708C81E.jpeg
F1D8F5D7-A2BC-4093-9013-154396E7540B.jpeg
 
Här är min gyro, vet inte exakt vilken modell eller årgång det är men jag köpte nya axelremmar och höftbälte från Fjällräven för några år sen. Blev en väldig skillnad även om det hårda (och i början onödigt vassa) höftbältet tog ett tag att gå in.

4623: Kanske den sista bilden hjälper dig?

Visa bilaga 33567Visa bilaga 33568Visa bilaga 33569
Tack för bilderna! Så sitter mitt bälte också, svårt att ha det på något annat sätt tror jag.
 
Ok, tack. Den grå remmen på avbärarbältets baksida har alltså ingen bärande funktion? Det är nog den som förvirrat mig, den är så "utvecklad" att jag förutsatt att den ska göra något särskilt. Då tror jag jag fixar det!
 
Ok, tack. Den grå remmen på avbärarbältets baksida har alltså ingen bärande funktion? Det är nog den som förvirrat mig, den är så "utvecklad" att jag förutsatt att den ska göra något särskilt. Då tror jag jag fixar det!

Precis. Den ska inte bära, däremot gör den något särskilt. Om du sätter den så som du ser på min bild så kommer du kunna justera ryggsäcken med den. När du drar i den grå remmen som sticker ut genom öglan så åker säcken ut nertill så det hamnar mer tyngd på avbärarbältet och mindre på axlarna. Om man istället släpper på den så åker säcken in igen och själva gyroeffekten avtar.
 
Att byta låsringarna mot små nyckelringar var en förbättring. Alla bärpinnar sitter i två hål. En bussning inne i röret för bärpinnarna minskade spelen och gav en lugnare bärning utan gnissel.
Fjällrävens tidiga höftbälten var sydda lite hip som happ och jag har sytt fast många rambärremmar. Lasksöm , med två nålar. Sadel dracron är en stark tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 55
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 110
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
hansoq Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga Transportera 39
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
eyck Intressant variant på Fjällrävens Gyro-idé... Transportera 11
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
eyck Avbärarbältets infästning i Gyro-ramen Transportera 15
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.