Fjällräven Forest M5?

Någon som provat Fjällrävens sovsäck Forest M5?

69001-632_400x400.jpg

0 till minus 15 grader enligt Naturkompaniet, 1400 gram. Relativt billig, 999 kronor.

http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/product.asp?ItemId=24781&SectionId=1727

Jag vill ha en sovsäck lämplig under tarpen vår, höst, halvvinter i mellansverige, dvs. då det ofta är rått, fuktigt i luften och skogen. Tåligt smuts- och vattenavvisande yttertyg vill jag ha. Vet att dunsäckar idag ofta är bra med vattenavvisande tyg, men tror ändå en än mer okänslig syntetsäck passar bättre i detta fall.

Raskesven

Kanske någon känner till fyllningen "Supreme Micro Loft", t.ex i jämförelse med den väl bästa syntetfyllningen Polarguard Delta?

"Rolig" produktbeskrivning Naturkompaniet ger. Där står bl.a.

".....
Fyllningsvikt: 450 g
Total vikt: 1400 g (inc. comp. bag)
Dragkedjans längd: 273 cm
....."

Måste vara ett jäkligt tåligt tyg. Och hur beräknar de dragkedjans längd, uppifrån och ner och tillbaks?? Jag var förbi Naturkompaniet på Sveavägen, påpekade att det stod fel på deras hemsida och fick en axelryckning till svar. Infolappen på säcken verkar mer korrekt, men lite skumma temperaturangivelser. Sämre komforttemperatur enligt första måttet än andra, men bättre extremtemperatur enligt första måttet än andra. Blev en axelrykning när jag frågade om det också. Hjälper stryk?;-) Taffligt, slött och slappt av killen på Naturkompaniet och slarvigt av Fjällräven.

Raskesven

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hjälper stryk?;-) Taffligt, slött och slappt av killen på Naturkompaniet och slarvigt av Fjällräven.

Raskesven

OT:Undrar om det var samma kille...

Var inne i helgen för att köpa nya bestick.De hade en del Coleman-produkter men inte de besticken,men alldeles bredvid var det några tomma krokar så jag tänkte att de kanske var slut och frågade killen om det."Det är inte jag som sköter inköpen" var det svar jag fick!!

peter
PS:Stryk har alltid rätt.DS

Angående sovsäcken

Börja med at bestämma användningsområde, skriv en egen specifikation, första faktorn är i eller medvändare...., läs specifikationer, sen måhända är lägliga pris ngt att leta efter...Skillnaderna mellan olika syntefyllningar är stor men störst är den mellan syntet och dun.
//J

Börja med at bestämma användningsområde, skriv en egen specifikation, första faktorn är i eller medvändare...., läs specifikationer, sen måhända är lägliga pris ngt att leta efter...Skillnaderna mellan olika syntefyllningar är stor men störst är den mellan syntet och dun.
//J
I-vändare. Användningsområde enligt första inlägget. Läser du inte din mail?

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips