Fjällräven Classic 2014 valör på medalj borta?

Ska gå Fjällräven Classic 2014 och tänkte börja planera resa och boende. Hade tänkt att satsa på guldmedalj (3 dygn) men det verkar nu som dessa valörer är borttagna i år. Kan inte läsa något om detta på hemsidan iallafall.

Har varit lite kluven i om jag vill jäkta mig igenom vandringen för att ta guld, så det kanske inte är så dumt att slopa detta.

Hur som helst så är det bra att veta innan man bokar flyg och boende så, någon som vet något om detta?
 
Ursäkta en okunnig, men varför går man fjällräven classic istället för en vanlig fjällvandring? Vad är det som skiljer och vad är det som lockar?

mvh
Cake
 
Ursäkta en okunnig, men varför går man fjällräven classic istället för en vanlig fjällvandring? Vad är det som skiljer och vad är det som lockar?

Jag har inte gått den själv men om jag skulle göra det så vore det för att träffa mycket och kul folk samt att eventuella kringarrangemang kanske är kul.

Men jag tror knappast att jag skulle resa (och betala) hela vägen upp dit och BARA gå i några dagar. I så fall får det nog bli inledningen på något längre.

Synd om de tagit bort medaljerna. Tyckte det lät som en kul grej.
 
Tror det togs bort för två år sedan. Läste något om att det just hade att göra med att folk stressade sig igenom arrangemanget istället för att, som det var tänkt, upptäcka och njuta av naturen.
Man får ha i åtanke varför de startade Fjällräven Classic.
 
Hur många här på Utsidan har deltagit i Fjällräven Classic? Vi börjar med ego NOLL gånger. (sen är det bara att addera) YMMD
go tur
 
Inte blivit någon Classic för egen del då det inte riktigt stämmer överens med varför jag tar mig ut i skog och mark. Jag har dock full förståelse för de som lockas av "tävlingsmomentet" men när det kommer till vandring överlag stressar jag gärna mindre än så:)
 
Hur många här på Utsidan har deltagit i Fjällräven Classic? Vi börjar med ego NOLL gånger. (sen är det bara att addera) YMMD
go tur

Jag gick med valda delar av familjen för några år sedan.
Det väckte dotterns intresse för fjällen.
Dessutom var det faktiskt lite kul, vi tog det i vår takt, hade hunden med och såg det som en social grej lika mycket som vandring.
Men inget som jag gör igen, fjällen är vackrare både före och efter de dagar classic går.
 
Jag funderade att anmäla mig och större delen av min familj till nästa års Classic, men fick aldrig ändan ur vagnen. Kanske lika bra det?

Samtidigt kan det vara trevligt att göra sin första vandring längst Kungsleden med andra som är lite mer erfarna än vad vad som är fallet med mig och min familj. Lite kluven.

Gick Höga Kusten Hike nu somras med min yngste son och har endast positiva minnen från den hajken. Förmodar att Classic är något liknande, men i mycket större format.
 
Jag funderade att anmäla mig och större delen av min familj till nästa års Classic, men fick aldrig ändan ur vagnen. Kanske lika bra det?

Samtidigt kan det vara trevligt att göra sin första vandring längst Kungsleden med andra som är lite mer erfarna än vad vad som är fallet med mig och min familj. Lite kluven.

Gick Höga Kusten Hike nu somras med min yngste son och har endast positiva minnen från den hajken. Förmodar att Classic är något liknande, men i mycket större format.

Jag har sett alla dessa 1000-tals vandrare passera med sina färgglada vimplar och skulle inte drömma om att själv anmäla mig till detta jippo. Helt enkelt för mycket folk på samma ställe, lite som Kungsgatan i mellandagsrea. Stress och jakt på tältplatser, checkpoints och helikoptrar. Inte riktigt den typ av fjällvandring jag själv föredrar;), så jag väljer att fortsättningsvis undvika sträckan Nikkaloukta-Abisko den vecka som FJ Classic körs.

Sträckan erbjuder inga tekniska eller orienteringsmässiga svårigheter, utan är lättgången och valmarkerad. Dessutom finns STF's stugor som säkerhet med jämna mellanrum, och vissa har även försäljning av gas och proviant som service. Så även om man är nybörjare på fjällvandring, är sträckan mellan Abisko och Nikkaloukta ett lämpligt val:). Tänk bara på att lägga till några extra dagar för dåligt väder eller dagsutflykter, så slipper man stressen.

FJ Classic startar i Nikkalokta och går till Abisko, men mitt tips är att planera vandringen i omvänd riktning som jag tycker är vackrare. Väljer man dessutom att avvika från Kungsleden och gå Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka istället för över Tjäktjapasset blir upplevelsen ändå större då det är en av de vackrare sträckorna i svenska fjällen:)
 
Har inte gått Fjällräven classic men väl F.E.M för typ 12 år sedan, var väl helt okej men det är mycket bättre att vara själv i fjällen så det blev bara den gången, åker hellre själv till fjällen och går dit jag vill i min takt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...