Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW

Fjällräven ABISKO SHAPE 2:
Finns det myggnät i både inner- och yttertält?

Nordisk Oppland 2 LW:
Finns det myggnät i både inner- och yttertält?

Vilket av tälten är att föredra?
Framför allt vandring i norden, över trädgränsen.

/Magnus

För vad det kan vara värt:
Fjällräven tycks, utifrån min bildgoogling, ha myggnät i ventilerna.
Om, mot min förmodan, Nordisk Oppland har det, så är det hur som helst tämligen meningslöst eftersom absidduken, också enligt min googling, har en rejäl glipa mot marken.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för info.
Jag pratade med Fjällräven som sa att de tagit bort myggnätet till absiden för att spara vikt.
Konstigt, då jag tänker att myggnät inte kan väga många gram.
Dessutom ser jag det som viktigt i nordiska förhållanden med mycket mygg.

Det kommer väl alltid in insekter i yttertält & absid.. Oppland verkar lite större och lättare, skulle nog välja det, om det istället är mindre robust el har andra nackdelar kanske någon annan kan svara på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips