Fjällräddning!

Hej!

Jag hoppas att detta är rätt del av forumet att fråga detta i.

Jag ska upp och vandra med min bror och äldste sonen i Hardangervidda. Och en kompis till mig tyckte det vore bra om vi hade numret till fjällräddningen i Norge i fall det blir kris eller att någon av oss skadar oss ordentligt. Vet någon om vilket nummer den norska fjällröddningen har?

///Anders S

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
I Norge gäller följande nummer vid olyckshändelse eller i en nödsituation:
110 - Brandkår
112 - Polis
113 - Ambulans
120 - Sjöräddningen
1412 - Texttelefon för döva och hörselskadade

Hur tänkte egentligen MSB när de införde idiotnumret 11313 som informationsnummer.
Hur många gånger kommer ambulanseriet i Norge få frågor av typen "- Jag bor i Krokstrand och strömmen har gått, när kommer den tillbaka?".
De norska mobilnäten når minst fyra mil in i Sverige så risken är ganska stor. På samma sätt som många samtal till 112 i Östergötland är felringningar av folk som skall till Linköping (011) och glömmer att många företagsväxlar idag har 00 för utgående nummer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips