Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet

Detta är en mycket sorglig utveckling. Jag har mycket ofta använt mig av fjällkartan på tjänsten https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ men den är nu borta. Jag ställde frågan ”Har fjällkartan försvunnit från kso.etjanster?” och fick svaret:

”Hej Björn och tack för din fråga!
Terrängkartan, Vägkartan, Fjällkartan och Sverigekartan utgår ur Lantmäteriets produktsortimentet. Vilket innebär att de inte finns tillgängliga i våra tjänster.
I den topografiska kartan kan du fortfarande se innehållet över hela landet.
Ha en fin fredag! /Lisa”

Om ni går in på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ idag ser ni (bilden här nedan):

Så passa på att tycka till alla ni här på utsidan som har synpunkter på utvecklingen och beskriv ”Hur påverkar det här dig?”.

P.S. I september förra året diskuterades tryckta kartor på lantmäteriet - https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=86726&highlight=lantm%E4teriet.

Bilagor

• AvvecklingFjällkartan.png
    AvvecklingFjällkartan.png
    31.2 KB · Visningar: 4,514
Senast ändrad:
Trist! Ännu tråkigare är väl att de tryckta fjällkartorna försvinner helt också från och med 1 juli. Vad jag känner till så är det ingen annan som ger ut tryckta kartor över hela fjällvärlden.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
:-(

Såg också det när jag gick in för att planera årets tur. Riktigt dåligt! Har lämnat det som feedback!
Topografiska funkar OK som tur är, dock inte lika skön som utseendet på Fjällkartan..

Logisk utveckling även om det är olyckligt, marknaden räcker väl inte utanför de mest populära turiststråken och där finns tyvekkartor från andra leverantörer. Blir kanske mer av print on demand och egna utskrifter framöver.

Tryckta kartor behövs för överblick och planering samt när man får batteritorsk.

Thure

Synd! Och svårt att förstå. Lantmäteriet är väl en myndighet med uppgiften att tillhandahålla tjänster åt samhället bortom marknadsefterfrågan och lönsamhet.

Som ett bra alternativ kan dock appen "Fjällkartan" användas, som har nämnts på Utsidan tidigare.
Bra kartbild, bra funktioner och fungerar även offline. Men förutsätter förstås en inte urladdad mobil.

Själv använder jag mest den tryckta kartan för orientering i fält, planering gör jag gärna på den digitala då det känns enklare att vid eventuella funderingar koppla in expertisen här på utsidan men har aldrig litat på att jag skulle ha en säker uppkoppling när jag väl är ute.
När sedan planeringen är över vet jag exakt vilka kartor jag behöver köpa hem för turen.
Appen "fjällkartan" fungerar enbart i mobil så inte bästa alternativet för mig men länsstyrelsen har ju också en karta så trist utveckling, vilket jag också har lämnat som feedback, men inte katastrof.

Som ett bra alternativ kan dock appen "Fjällkartan" användas, som har nämnts på Utsidan tidigare.
Bra kartbild, bra funktioner och fungerar även offline. Men förutsätter förstås en inte urladdad mobil.

Jag hittar ingen app med namnet "fjällkartan"..?

För övrigt blev jag mycket besviken av detta besked :/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips