Fjällfynd

Hej utsidan!
Precis kommit hem ifrån en vandring kring Vålådalen och Gåsen, fina dagar med fint väder. Vid många tillfällen passerade vi stilla vatten med en oljeliknande yta. Vid första gången tänkte jag att det kanske var någon skoter som läckt, men eftersom det förekom på så många ställen började jag fundera om det kan vara någon mikroorganism som bildar detta? Någon som sitter på svaret?
Hälsningar Josef
 

Bilagor

  • IMG_20210728_181318.jpg
    IMG_20210728_181318.jpg
    5.9 MB · Visningar: 380
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Cyklister som orsakar det. Sett samma sak hela vägen från Ramundberget till Vålådalen och längs Jämtlandstriangeln.

I princip överallt där det är stillastående vatten ser man olja på ytan.

Så inte nog med att dom kör sönder lederna så spiller dom olja, dags att förbjuda cykling på vandringsleder.
 
Har även sett det i små vattensamlingar i Skåne där det hojas i terrängen, häftigt med vattensprut men det tar med sig olja och fett efter cykelbesöket. Obra!
 
Har sett sånt utefter stränder i sjöar och havsvikar där vattnet är stillastående och där botten är dyig. I vattensamlingar i fjällen långt ifrån leder och stigar. T o m på sjöis i grunda vikar. Tror mer på metangas eller liknande från förruttnade växtdelar eller som bico skriver, järnoxid. Frågan har avhandlats här på Utsidan tidigare.
LasseÅ
 
Cyklister som orsakar det. Sett samma sak hela vägen från Ramundberget till Vålådalen och längs Jämtlandstriangeln.

I princip överallt där det är stillastående vatten ser man olja på ytan.

Så inte nog med att dom kör sönder lederna så spiller dom olja, dags att förbjuda cykling på vandringsleder.
Det har inget med cyklister att göra. Det Birger Cohrs skriver ovan stämmer. Regnbågsfilmen är en helt naturlig process i och med nedbrytningen genom oxideringen som bakterierna gör för att tillskansa sig energi.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det har inget med cyklister att göra. Det Birger Cohrs skriver ovan stämmer. Regnbågsfilmen är en helt naturlig process i och med nedbrytningen genom oxideringen som bakterierna gör för att tillskansa sig energi.

Helt rätt! Det har inget med cyklar att göra. Man kan springa på sådant vatten ute i skogen där det inte finns några cyklar och i diken kan det sippra fram rostfärgat vatten med olijeflimmer på ytan.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.