Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag?

Hej,
Håller på att leta efter klätterskor till min åttaåring. Hon har högt fotvalv och en knöl på ovansidan. Ganska bred över tårna. Varja gång vi är och klättrar ( en gång i veckan) har det ett problem att hitta bra skor till henne. De som vi tror funkar bäst får hon ont i fötterna av. Så nu undrar jag om det är någon som har en idé om vad vad vi ska leta nånstans.
:)
erika

Skulle tro att du får mer svar under "klättring allmänt" samt att du startar en ny tråd med denna frågeställning där. Lycka till med dojorna!

Det är lätt att gå hela vägen från nikkaluokta till kebnekaise fjällstation, även om man skippar båten. Har faktiskt aldrig förstått varför så många rekommenderar båtturen, det är en helt ok sträcka att gå.
Men man gör som man vill, och det kanske främst beror vad man gjort innan och vart man är på väg.

När det gäller både vandring OCH toppbestigning skulle jag definitvt avråda från detta. Det är klart det går, men det är nog mer än vad de flesta hade gjort (eller klarat av) under en och samma dag. Således, ta det lugnt och sov på fjällstationen eller i ett tält. Det är ingen poäng att stressa för mycket i fjällen :)

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
gick ifrån Keb.fjällstation upp på toppen och hela vägen tillbaka till Nikkaluokta under ett dygn utan större svårigheter och behagligt tempo med korta och längre raster för mat, kom inte ihåg exakt men det tog lite under 20h. packningen var på 25kg och var 16 år gammal, så du borde klara det själv lika bra om inte bättre....

avslutad210712

Gäst
"Den är lättgången och inte speciellt stenig."

Hel klart en definitionsfråga!

Enligt min mening

Lättgången: NEJ
Inte speciellt stenig: JO (förutom allra första biten)

Jag gick med 20kg packning och var helt slut på bara en mil. Fast jag har tränat innan avfärd. Så tar allt du läser här med en nypa salt. Speciellt om du är otränad!

Om vi pratar fjällvandring så är Nikkaluokta-Kebnekaise något av det mest lättgågna man kan ge sig på. En normaltränad person går utan problem sträckan på 6 timmar även med stor ryggsäck.

Vad som menas med att träna innan är nog olika från person till person. Läste om ett danskt par som tränade med ryggsäck på plan mark innan fjällturen och de var fullständigt överraskade att det tog en hel dag att gå en mil i fjället. Hemma tog det mindre än två timmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips