Fiskelina till Abumatic?

Någon som har koll på hur mycket lina jag ska ha till min Abumatic? Jag har en udda rulle. Abumatic 270. Systermodell till 170. Köpte 150 mm 0.23 mm nylonlina. Rullat på idag. Verkar vara för lite. Står inget om detta i bruksanvisningen. Måste jag välja annan lina? Jag har noll koll på sånt här. Har i stort sett bara testat sportfiske i tonåren. Det har gått 40 år sedan jag höll på, sporadiskt. Någon med till gamla Napp och Nytt kanske kan hitta information? Tacksam för svar!

Någon som har koll på hur mycket lina jag ska ha till min Abumatic? Jag har en udda rulle. Abumatic 270. Systermodell till 170. Köpte 150 mm 0.23 mm nylonlina. Rullat på idag. Verkar vara för lite. Står inget om detta i bruksanvisningen. Måste jag välja annan lina? Jag har noll koll på sånt här. Har i stort sett bara testat sportfiske i tonåren. Det har gått 40 år sedan jag höll på, sporadiskt. Någon med till gamla Napp och Nytt kanske kan hitta information? Tacksam för svar!
Enligt Napp & Nytt 1974 så tar den 130 meter 0,30 eller 100 meter 0,35. Står inget om tunnare linor, men om du ska köra 0,23 borde det gå på mer än 150 meter i alla fall. Men det borde inte vara några problem att fiska med, kanske blir något, något kortare kast.

• Gilla
Reactions: Urr

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skulle tro att den linan fungerar utmärkt för dig.

Mera lina än 150 meter har du knappast användning av.

Thure

• Gilla
Tack för svar! Provade torrfiske, kastade med en tyngd på gräsmattan några gånger. Funkade bra. Hittade uppgift om att denna rulle, 270 ska ha 150 m 0,25. Att tänka på till nästa linbyte. Det var info angående en billigare Abumatic som varnade för för lite resp för mycket lina. Lintrassel bl a. Ormbo i fiskeutrustningen är ju ingen höjdare.

I Abumatics intruktionsmanual står det så här:
D. PÅSPOLNING AV LINA - Abumatic är främst designad för nylonlina. Montera rullen på spöt. Ta bort spolkåpan genom att skruva av den motsols (vänster). För linan genom linringen och fäst linan runt rullens spolaxel med en spolaxelknut. Linan skall fyllas pårullen i samma riktning den är fylld på linspolen, dvs. linan skall hasplas av linspolen för att motverka lintvinning. När du fyllt spolen med lagom mängd lina (max 1,5mm under spolflänsen)monterar du åter dit spolkåpan.
Av detta kan nog tolkas att det viktiga är att inte överfylla spolen för att minsta risken för lintrassel. Av egna minnen från ungdomen med Abumatic kastades längst och med minst strul med ny lina och relativt välfyllt på spolen. Skulle tro att 150 m 0,23 kommer fungera alldeles utmärkt.

• Gilla

Thure
Apropå 150 m: Möjligen som reserv om du sätter upprepade bottennapp och tvingas kapa linan flera gånger men tror inte du kastar 150m med en abumatic på matchande spö.

/Patrik

• Gilla
Apropå 150 m: Möjligen som reserv om du sätter upprepade bottennapp och tvingas kapa linan flera gånger men tror inte du kastar 150m med en abumatic på matchande spö.

/Patrik
Nej. Sant. Så mycket lina i en Abumatic är kanske i mesta laget. Går kanske att hävda att jag kastar pengarna i sjön?

Abumatic är inte en rulle för de långa kasten, så 100 m räcker gott. Samtidigt är min erfarenhet av Abumatic att lindimensioner kring 0,25-max 0,30 funkar bäst, medan tjockare lina ger kortare kast pga sin styvhet när den skall haspla av inuti kåpan. Överfyller du rullen känner du direkt detta då den roterade linuppläggaren går emot linan på spolen och bromsar vi invevning.
PS. Hittade en Napp och Nytt från 1986 där Abumatic 270 presenterades som nyhet. Enligt broschyren är linkapaciteten 100/0,25, 90/0,30, 70/0,35.
(verkar vara en budgetmodell i plast till lågt pris, 108kr)

Bilagor

• IMG_0124.jpeg
    IMG_0124.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
  • Gilla

Thure
Det är inte det som är kruxet

Fyller man inte upp spolen korrekt så förkortas kasten då den får högre friktion mot spolkanten när den haspas av.

Det gör faktiskt rätt stor skillnad mellan rätt mängd lina och för lite lina på spolen.

Det kommer att fungera ändå, men kastlängd kommer som sagt att påverkas negativt.

Nästa gång är jag mer påläst, tack vare er. Så det blir mer rätt. Hinner dessvärre inte fixa ny lina nu, nnan fiskeutrustningen ska användas.

Nästa gång är jag mer påläst, tack vare er. Så det blir mer rätt. Hinner dessvärre inte fixa ny lina nu, nnan fiskeutrustningen ska användas.
Kolla skicket på rullen, det är trots allt en 40år gammal modell. Om den har chassi och rullfot i plast finns det risk att materialet åldras och blir sprött, inte kul om du får storfisken på kroken och bara rullfoten blir kvar på spöet.:(
Hade rullfot och chassi varit i metall åldras den ju inte på samma sätt som plast.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips