Fiske i Vesterålen

Egentligen var som helst där du kan komma till att kasta. Brukar vara svårt att undvika napp i de trakterna. Ett spö och rulle som kan hantera en lämpligt stor pilk runt 40-100g (kanske ev med någon upphängare men inte nödvändigt). Kastvikter kring 40-60g brukar vara lätta att kasta och tar sig ner mot botten ganska bra om det inte är för strömt. Torsken står på botten, Sejen går oftast i stim lite högre upp.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking
Mitt tips är att söka upp lite smalare sund där det är rörelse på vattnet.
När jag var på resa i trakten hade jag ett mycket framgångsrikt landfiske vid Austerstraumen i Öksfjorden/Innerfjorden.
E10:an korsar fjorden här och från parkeringen vid östra brofästet kan man följa stranden söderut och hitta fina fiskeplatser. På ön mitt i fjorden finns också en parkeringsplats och fina fiskemöjligheter.
Vad gäller utrustningen är mitt tips att inte använda för grova grejer. Fisken man får från land brukar inte vara av rekordformat; jag fick torsk och sej i vikter upp till ca 3 kg. Jag använde ett haspelspö för betesvikter upp till 30 gram och det kändes aldrig för klent. Långsmala skeddrag i blå/silver och vikt på ca 20 gram var mycket effektiva för både torsk och sej.

Skitfiske!

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.