Fiske i Vesterålen

Egentligen var som helst där du kan komma till att kasta. Brukar vara svårt att undvika napp i de trakterna. Ett spö och rulle som kan hantera en lämpligt stor pilk runt 40-100g (kanske ev med någon upphängare men inte nödvändigt). Kastvikter kring 40-60g brukar vara lätta att kasta och tar sig ner mot botten ganska bra om det inte är för strömt. Torsken står på botten, Sejen går oftast i stim lite högre upp.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Mitt tips är att söka upp lite smalare sund där det är rörelse på vattnet.
När jag var på resa i trakten hade jag ett mycket framgångsrikt landfiske vid Austerstraumen i Öksfjorden/Innerfjorden.
E10:an korsar fjorden här och från parkeringen vid östra brofästet kan man följa stranden söderut och hitta fina fiskeplatser. På ön mitt i fjorden finns också en parkeringsplats och fina fiskemöjligheter.
Vad gäller utrustningen är mitt tips att inte använda för grova grejer. Fisken man får från land brukar inte vara av rekordformat; jag fick torsk och sej i vikter upp till ca 3 kg. Jag använde ett haspelspö för betesvikter upp till 30 gram och det kändes aldrig för klent. Långsmala skeddrag i blå/silver och vikt på ca 20 gram var mycket effektiva för både torsk och sej.

Skitfiske!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips