Fiske Helags-Sylarna

Hur är det med fisket kring Helags-Sylarna? Funderar på att vandra i dessa trakter i början av juli och skulle vilja få lite tips på var fisken finns och hur man bäst fångar den. Krävs det rentav fiskekort?

Jag har aldrig kommit på tanken att ta med mig fiskeprylar i det området, men jag skulle gissa att det kan vara rätt ont om bra fiskevatten. Vill du fiska där i trakterna är Rogen-området ett betydligt säkrare kort.

Fiskekort krävs alltid förutom i havet och i de fem största sjöarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För rätt många år sen hade jag med mej ett spinnspö till området och kastade i en liten mager bäck nånstans mellan sylarna och helags. Jag fick fem fiskar på tio kast och därmed en utsökt middag. Men det var nervöst, jag hade nämligen hört att lapparna kastrerade sörlänningar utan fiskekort.
Fick aldrig reda på om det är var sant:)

Är det nån som råkat ut för detta??

Menar du kastrationen eller att det nappar hyggligt??? Mellan Helags och Fältjägaren ligger en del bra mindre sjöar så jag skulle definitivt ta med spöt (fluga eller mete!!!).

Sylsjön

Vi var och fiskade på Sylsjön (nedalssjön) i vintras och jag fick mina första fiskar på pimpling, det var jätteroligt!!! Det är många som pimplar där på vintrarna och de får enorma mängder men då är det ju mindre vatten i dammen.

På sommaren vet jag ej hur det är,men jag har hört att det är många som fiskar därikring.

Jag rekomenderar fiskekort!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips