Fiske är det en sport eller djurmisshandel

Människan har naturligtvis sin plats ganska högt upp i näringskedjan som inkluderar äta eller ätas.

Det är naturligt genom människans historia att äta andra djur, det är ju rätt vedertaget att vi tidigt i vår historia letade mat vid havets stränder i form av fisk, skaldjur, blötdjur vidare till att mera och mera bli jägarfolk.

Få rov i naturen sker på ett mer "etiskt" sätt än när människan utför dödandet, jämför gärna när till exempel en Vargflock tar en Älg eller Korp tar en harunge.

Vi kan också ta upp hur en katt leker med en mus innan den dödas...

Rovdjur är inte onda för att de åsamkar smärta när de dödar. Inte ens en järv som går in och biter ihjäl större delen av renflock och bara äter en liten del av det den dödat är ond. Det beteendet är i dess natur.

Den är människan som kommer med etik -- eftersom det ligger i vår natur. Jag finner det rätt självklart att inte åsamka onödigt lidande för djur. När det gäller uppfödning av t.ex. grisar och kycklingar är det en svårare diskussion om var gränsen går. Jag gör det enkelt för mig själv och väljer att där jag kan undvika sådant kött.

Jag äter odlad fisk. Det kan vara dubbelmoral, men jag uppfattar fiskens medvetandegrad som lägre, vilket gör att det enklare att acceptera uppfödningsförhållandena. Sedan kommer fiskodling med en del andra problem, t.ex. fisket av foderfisk som inte alltid hanteras på ett bra sätt. Det medför att odlad fisk inte köps ofta hos oss. Jag föredrar med stor marginal den fisk jag fångat själv. Vid äter mer sådan än den vi köper.

Sedan är frågan hur långt vi ska dra det. Även växter verkar uppfatta någonting som kan tolkas som smärta:
https://www.tn.se/article/27649/studie-sa-later-vaxter-nar-de-plagas/

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Den är människan som kommer med etik -- eftersom det ligger i vår natur. Jag finner det rätt självklart att inte åsamka onödigt lidande för djur.[/URL]

Jag håller med i det mesta i ditt inlägg utom att det skulle ligga i vår natur.

Historien har visat att etik står ofta i direkt motsatsförhållande till svält och erlände hos människan.

Att vi i vår tid här i norden håller en förhållandevis bra etik i frågan beror sannolikt på att vi lever i ett relativ överflöd för det gäller föda och levnadsstandard.

Man ska minnas att svält alltid bara är några veckor bort om det skiter sig på riktigt och då väger storlek på fiskodlingar och avlivningsmetoder på grisar ganska lätt.

Diskussionen om etik ligger i den mänskliga naturen. Inte nödvändigtvis att bete sig "etiskt", vad det nu egentligen betyder. Jag känner inte till något annat djur där etik överhuvudtaget är ett ämne.

Även om svält råder så tror jag att de flesta djurägare låter bli att plåga sina djur i onödan.

Sportfiske? Vad är det? Varför finns Sportfiske?

Som utgångspunkt kan man säga att det handlar om "hållbart fiske" och vård av fiskbestånd.
Men då kommer det vanliga påståendet: "Ni leker ju med fisken och släpper sedan tillbaka den"!

Så varför släpper sportfiskare tillbaka fisken?
Det finns flera olika anledningar beroende på vad man fokuserar på, men så här går mina tankar runt området "sport eller djurmisshandel":

Att ta upp rov-fisk/gädda ur vattnet och döda den, är ok som vård av beståndet av "finare" fisk.
(En gammal uppfattning om att rov-fisk är dåligt för ett vatten. Att avliva rov-fisk har inget med vård av bestånd att göra. Numera vet man att rov-fisk är avgörande för att ett vatten ska må bra).

Döda eller inte döda fisk?

Att ta upp fisken ur vattnet och döda den, är ok om man äter upp den.
Att ta upp fisken ur vattnet och döda den, är ok om det blir mat till husdjur.
Att ta upp fisken ur vattnet och döda den, är ok om den är odlad.
Att ta upp fisken ur vattnet och döda den, är ok om den går till odlad fisk som föda.
Att ta upp fisken ur vattnet och göra vad som helst, är ok så länge den i förlängningen blir mat för människan.
Att ta upp fisken ur vattnet och låta den leva vidare, är inte ok.

Varför är det då så dumt att låta fisken leva vidare?
Jo, sportfiskare leker/plågar fisken innan den får leva vidare.
Det är alltså bättre att döda fisken efter att man lekt/plågat fisken.

All form av fiske är/kan vara plågsamt för fisken; nät, odlingskassar, trålar, sportfiske, husbehovsfiske mm. Men så länge man efter fisket dödar fisken, så är det ok.

Jag begriper att detta är den rådande "etiken/moralen", men jag landar i en annan uppfattning!

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Diskussionen om etik ligger i den mänskliga naturen. Inte nödvändigtvis att bete sig "etiskt", vad det nu egentligen betyder. Jag känner inte till något annat djur där etik överhuvudtaget är ett ämne.

Även om svält råder så tror jag att de flesta djurägare låter bli att plåga sina djur i onödan.

Så är det, men det var inte riktigt det jag menade.

Svälter du och familjen har du mintre utrymme att "välja bort", du äter sannolikt vad du kommer över oavsett om du tycker etiken där köttet kommer ifrån är bra heller har förbättringspotential.

På tal om etik och att äta för att överleva så finns det en bra film med verklighetsbakgrund som heter "Alive" man bör se, den utspelar sig om ett flygplan som störtade i Anderna 1972 och dom överlevandes umbäranden för att överleva.
Ju större nöd, ju längre är dom flesta människor beredda att lägga etiken åt sidan för att överleva.

Franklinexpeditionen är ett annat exempel ur verkligheten där etiken fick stiga åt sidan när svälten satte in.

Senast ändrad:
Tråden har verkligen ett brett spektra. Till att fråga ang om fiske är en sport elr djurmisshandel. Har vi nu kommit till hur vi männniskor beter oss i nöd, ang 1972 och Anderna.
Själv har jag svårt för att se det som en sport, oavsett fångstmetod, där man fångar djur för att släppa dem "fria".
På vår planet finns typ växtätare på land, arter som lever på plankton mm i havet. I båda dessa miljöer finns rovdjur, för att hålla en balans. Som vi har sett genom filmer etc så sker inte alltid dödandet på ett etiskt riktigt sätt, men så är det i verkligheten. Inte ens när människan är predatören.

Eftersom fiske är tillåtet så är det inte djurmisshandel. Tänkte på rubriken på tråden. Djurmisshandel är inte tillåtet vad jag vet i alla fall.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.