Firnings-backup

Dåså, tack för alla svar!
Tror att jag inte riktigt tänkte på att det inte går att jämföra friktionen i en BELASTAD textil, och den obelastade men tämligen tajta knuten som löper på repet.
(jag gjorde oxå en tjusig bild i paint, men klurade inte ut hur jag skulle ladda upp den..?)

Vad gäller att i stället lägga prusiken OVANFÖR bromsen är jag mer skeptisk. Säkerligen funkar det smidigare att föra knuten med 'icke-bromshanden', och man slipper riskera att knuten trasslar in sig i bromsen, men säkerheten; på så vis lägger man ju hela belastningen rakt på slingan! Dessutom lär det ju som sagt vara kinkigare att få loss den igen. Summa: så länge man inte använder den funkar det utmärkt.. Fast om man tex firar med ryggsäck kanske det är lämpligt att (via bröst sele?) lägga en prusik ovanför bromsen för att inte slå runt?

/Per
 
Har man tyng ryggsäck (mer än 15 kg, antar jag) så är det definitivt säkrare med prussiken övanför, alternativt säkring med ett separat rep för alla i laget förutom den siste.
Ville också kommentera firningen i hård vind eller överhuvudtaget situationer då repetändan med säkerhetsknuten kan lätt fastna. I sådana fall är den enda lösningen att ha repet med sig. Man kan sätta det på axeln eller knät, så att det drås så att säga "i bruk" själv, utan att man behöver släppa det "bit efter bit". Den här positioneringen kan ta lite extra tid, men går vanligtvis lätt efter viss träning, speciellt när man lär sig att dra repet ned från tidigare firningsstandplats och förberedda det samtidigt.
Alexey
 
Utkast

Visst kan stoppknut på firningsrepet ställa till problem. Den kan fastna och djävlas. Om man ska göra en stoppknut eller inte måste man självfallet avgöra utifrån omständigheter kring den aktuella firningen.
Men i någon mån påverkar man också själv situationen genom sin metod för att kasta ut repet. Om man tar ihop hela repet i handen och kastar ut hela härligheten finns det mycket för vinden att ta tag i och trassla med. Bättre är då att mata igenom repet så att man får det i en hög framför sig, med repändarna överst i högen. Sedan tar man ändarna och snor med några meter rep ihop ett litet paket som man sedan med kraft, beslutsamhet och precision kan kasta rakt neråt. Det drar sedan med sig resten av repet i - om det inte blåser något alldeles gröndjävligt - en rät linje i önskad riktning. Gör man så är det mindre risk att en stoppknut i änden på repet ställer till problem.
Fast, som sagt, eget omdöme måste gå före alla stelbenta regler och råd när man är ute på klippan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trolltind Sliten firnings 8 Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.