• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Firnings-backup

Hej!

Jag har funderingar kring tekniken att som backup vid firnning lägga en kort prusik (fransk) från den passiva delen av firningsrepet till selens benslinga. Tanken är alltså att prusiken 'ersätter' bromshanden om man av någon anledning skulle släppa den under firning, genom att låsa repet nedanför firningsbromsen (förutsätter att prusik-slingan är väl avpassad och inte så lång att den når bromsen och trasslar in sig).

När jag har testat i 'liten skala' har det funkat alldeles utmärkt (när jag väl lyckats avpassa slingans längd), så till vida att systemet låser om jag släpper bromshanden, och dessutom är enkelt att åter lossa.

Men vad händer under långa firningar, finns det inte risk för att prusik-slingan bränns sönder? I så fall är det ju inte mycket att lita på i alla fall, och man kanske är säkrare om man INTE tar för vana att lita på den vid korta stopp i firandet? Givetvis skall knuten vara ganska slapp, men den måste ju ändå vara så pass tajt att den låser när det behövs..?

Någon som regelmässigt använder tekniken och/eller har synpunkter?

/Per
 
Firningsbackup med Fransk prusik

Hej Per!

Rätt hanterad finns det nog ingen risk att prusiksnöret bränns av.

Tanken är ju att man successivt skuter ned pruskknuten längs repet med handen. Knuten förflyttas alltså långsamt ned efter repet när den är i stort sett obelastad viket inte bör ge upphov till någon större friktion och därmed värmeutveckling.

Vid långa firningar är det viktigare att hålla koll på bromsens temperatur eftersom den är belastad under firningen och är tillverkad av material som accumulerar värme.

Mvh Lars
 
fson; sa:
Någon som regelmässigt använder tekniken och/eller har synpunkter?
När jag för ett par år sedan gick grundkurs i klippklättring så lärdes just denna teknik ut. Så viss borde den användas regelmässigt!?
Kalasbra om man vill hänga fritt och fotografera, så man inte bara får bilder av huvuden eller nederdelar...

Ha det gott ute på klipporna!

/ Nicke
 
Jag har ofta känt på prussiksnöret efteråt just med funderingen över hur varmt det blir. Det har aldrig varit någon värme att tala om, så jag har dragit slutsatsen att det inte är någon fara. Då det är en vedertagen metod så lär den vara synnerligen vältestad vid det här laget.

Skulle det nu gå åt helvete så har jag ju handen på plats - och då jag firar i lugn och ro så kommer det inte vara några stora problem att stoppa.
 
Glöm inte stoppknut

Det är viktigt att komma ihåg att man inte ska hålla handen runt prusiken när man firar, för då tar den en del stryk. (Fast jag tror inte att man bränner av den ändå vid normal firningshastighet).
Man ska alltså hålla handen runt repet, ovanför prusikknuten. Om man har dragit prusiken lagom många varv kommer den att hållas öppen genom att den trycker mot handen, men om man tar bort handen ska knuten låsa.
Och visst funkar det. Jag har firat 550 meter i elva firningar på raken i över trettio graders värme i Yosemite utan att prusiken tog nämnvärt med stryk.
Men! man ska inte glömma bort att göra stoppknutar i änden på firningsrepet när repet inte når ner till marken. Det kan vara den sista barriären mellan repet och ett livslångt fall.
 
Hmmmm

Kan ingen händig människa rita en liten illustration för en nybörjare som mej!? Jag kör med 8, men vill gärna kunna säkra mej ytterligare, just in case. Tror jag hänger med på prinsipen, men en bild säger ju som bekant mer än ...
 
Gå till Biblioteket

... och titta i en bok. Jag är så j-a dålig på att rita även om jag har bilden klar i huvudet. Och hur jag än försöker så får jag inte in huvudet i scannern. Men bilden finns säkert redan i en bok på Bibblan.

/tjo
H
 
Re: Hmmmm

XPAT; sa:
Kan ingen händig människa rita en liten illustration för en nybörjare som mej!? Jag kör med 8, men vill gärna kunna säkra mej ytterligare, just in case. Tror jag hänger med på prinsipen, men en bild säger ju som bekant mer än ...
Okej, jag ger mig på ett försök för att slippa alla frågor om copyright o.s.v. Dock avsäger jag mig allt ansvar och skyller alla eventuella fel p.g.a. dålig bildåtergivning från Paint!


Textförklaring:
blått = selens benslingor
svart = skruvkarbiner x 2 & åtta
spygrönt = prusiksnöre (repsnöre 5-6 mm i diameter) med fransk prusik slagen runt båda "repdelarna"
rött = repet

Repet ska som bekant INTE gå igenom skruvkarbinen vid firning (bara ligga igenom och runt åttans midja), ursäkta att det blev lite kladdigt i bilden. Dock bör prusiksnöret vara så pass långt att knopen kommer en bit ut från benslingan, så man kan hålla handen på den utan problem och därmed bromsa eller helt avbryta en firning (dock inte så långt att man inte når den efter belastning så klart). M.h.a. prusiksnören kan man t.o.m. repklättra.

Hoppas att det klarnade lite, kanske inte som tusen ord, men väl som hundra?? ;)
Allt annat skyller jag på Paint, men attans vad bra det är att ha ibland!

/ Nicke
 
Stoppknut som fastnar

Vid en firning i hårt väder kan en stoppknut ställa till stora besvär. Stoppknuten kan få för sej att fastna i sprickor eller bakom block. Vanligtvis löser man detta när man kommer fram till "trasslet". I hård sidvind kan dock knuten fastna långt, långt vid sidan av fallinjen. Var med om detta i Norge för ett par år sedan med följd att firningen tog bra mycket längre tid än klättringen upp...
Brukar därför kavla upp repet och släppa ner lite i taget allt eftersom jag firar mej ner i situationer där risk finns att repet fastnar. Här har man också stor nytta av prusiken.

/Magnus
 
Illustration

Det finns en illustration med rörliga bilder på prussik-knuten på http://www.wvclimbing.com/tradtips/autoblock.html

De listar också några anledningar till att använda prussik-backup: "When you rap, you're swinging around, trying to free stuck ropes with one hand or trying to find the next rap station, all the while gripping the rope - literally - for dear life.

And what if your grip fails? You hit your funny bone and your arm goes numb (it has happened). Rockfall knocks you unconscious or breaks you arm. You have some kind of wierd seizure or fainting spell. You drop below an overhang into a wasp nest the size of a sofa pillow. The list goes on."
 
Prusiken ovanför

Hej ni där!

Jag har alltid kört med prusiken ovanför åttan:
* Bättre visuell kontroll.
* Stör ej bromshanden nedanför åttan.
* Manövreras lätt med den fria handen.
* Känns bättre att hänga i vid stopp; en prusik i benslingan vill gärna tippa omkull mig.
* Enklare då man firar förbi skada på repet; byter då till benslingan efter det trasiga.

Dock kan den vara svårare att få loss efter ett stopp. Men med grövre prusiksnöre (6-7 mm) och fransk variant är det egentligen aldrig några problem.

/Örjan
 

Liknande trådar

Logga in