Finns det statistik över olika "överlevnads"-scenarior? Dödsfall till exempel...

Vi verkar prata förbi varandra. Jag försöker diskutera på populationsnivå, d.v.s. hur många människor per år räddas av såna kunskaper. Eller omvänt, hur många skulle dö om de inte hade dem.

Troligtvis rör det sig om mindre än en tusendel av de som råkar ut för en "nödsituation". Resterande 999 tusendelar klarar sig utan de kunskaperna (eller dör trots de kunskaperna).

Ok då är jag med. Jo den siffran är nog väldigt låg.

/mattias
 
Dethar dött en del människor i de Svenska fjällen genom åren, allt från mord till dödsfall av kyla osv.
Det mest kända var väl de som frös ihjäl en vinter på 70 talet (tror jag). En man överlevde och jag tror att det var 4-5 st som avled.
Hör med räddningstjänsten för detlajer.

Thomas
 
Dethar dött en del människor i de Svenska fjällen genom åren, allt från mord till dödsfall av kyla osv.
Det mest kända var väl de som frös ihjäl en vinter på 70 talet (tror jag). En man överlevde och jag tror att det var 4-5 st som avled.
Hör med räddningstjänsten för detlajer.

Thomas

Kan du mena Anarisolyckan 1978? Isf är den redan med i denna tåd.

/mattias
 
jag har lite statestik l(ite lurigt med tabeler i forumet)

det är 12% som hittas döda vid eftersök under åren 1999-2002
Kategori Andel av hela materialet Andel döda inom kategorin
Barn 1 - 3 år 0,5 % 0 %
Barn 4 - 6 år 3 % 5 %
Barn 7 - 12 år 8 % 0 %
Dementa 16 % 10 %
Deprimerade 20 % 27 %
Fiskare 4 % 15 %
Fjällräddning, övriga fall3 % 3 %
Jägare 2 % 5 %
Plockare 6 % 3 %
Psykiskt funktionshindrade5 % 2 %
Skidåkare 7 % 1 %
Skoteråkare 5 % 3 %
Vandrare 5 % 7 %
Äldre, 66+ 5 % 28 %
Övriga 11 % 13 %

det som ochså är intresant drygt var fjärde, 26 %, anträffas med nedsatt allmäntillstånd bland plockarna, så är skulle säkert en överlevnadsutbildning göra nytta (Antal plockare i statestiken 76 st)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.