Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)?

I Claes Grundstens bok "Vandra Kungsleden och andra färdvägar 3: Arjeplogsfjällen - Vindelfjällen" så nämns en bro vid sjön Gardaure (BD14, X 7401000 Y 1545000). Men på den här sidan (på holländska, översatt av fisken) så tycker jag mig uttyda att bron inte finns kvar: http://tinyurl.com/2wwjk

Boken är från 95 och websidan verkar vara skriven 99. Är det någon som vet hur det ligger till? Finns det någon bro?

Och en fråga till: Hur är terrängen i sluttningen öster om den eventuella bron? Skulle det vara möjligt att snedda ner till sjön om man befinner sig uppe på skaftet mellan Gusttar och Sjlijeutjotjåhkkå, eller måste man gå i en sväng runt Sjl.?
 
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ett rakt svar om bron, bara med vad jag själv tagit reda på. Kommer också att passera norra Arjeplogsfjällen i sommar.

I Grundstens serie "På Fjälltur, Arjeplogsfjällen-Turbeskrivningar", vilken är ett bearbetat utdrag från 1999 ur boken du nämner, sägs också att bron finns. Men när jag kollar kartan min, BD 14 från 2000, finns där ingen bro.

Även om bron finns ser det jäkligt snårigt ut att ta sig fram längs Gárdávrre´norra sida under Gusstars´s sydbrant. Jag tror mer på vad öst om sjön Bierdnak. "Krävande men fullt möjligt" enligt Grundsten.

Raskesven
 
Inte heller jag har något svar på ursprungliga frågan. Däremot har jag funderat på att fiska i området. Det är ju så att området som bron ligger ej har varit upplåtet för sportfiske men i år öppnas vattnet som flugfiskesträcka efter flera års trädaläggning.

Jag har snott ihop kartor utifrån Lantmäteriets flygfoton. Det är dock väldigt svårt att se om det finns någon bro. Om det är lugnflytande vatten kan man ofta se broar men är det forsvatten så flyter ofta bron ihop med övriga bilden. Hursomhelst, kan ju vara intressant med kartorna jag satte ihop ändå.

Strömmarna och selen mellan Gardaure och Bartaure (Bierdnak är med på kartan):
http://medlem.spray.se/ehd/jokkar/bartaurestrommarna.jpg
Strömmarna och selen mellan Njuongerjaure och Gardaure:
http://medlem.spray.se/ehd/jokkar/gardaurestrommarna.jpg

mvh
Erik
 
Just det. Glömde säga att när jag satte ihop kartorna så använde jag näst bästa zoomning på Lantmäteriets sida. Så det går att zooma ännu mer. Hursomhelst, om det inte finns nån bro, så ser verkar jokken bred (grund?) just där föregående skribent påpekade, alltså där jokken går mellan Bierdnak och Guksek. Uppströms Bierdnak ser jokken ut att avsmalna, bortsett från utloppet ur Skjulnjak där den verkar vara uppdelad i två strömfåror. Men det vore förjäkla trist om man klarade av ett riktigt svårt vad, hamnade på en ö och sen upptäcker att nästa vad är för svårt :)

Hursomhelst så har jag själv en del frågor. Vet någon om det går att vada över uppströms Gardaure? Alltså den sträcka som illustreras på den andra flygfotokarta som jag visade, dvs sträckan mellan Njuongerjaure & Gardaure?

Och till sist, en sista fråga, jokken som rinner genom genom Gardaure och alla småsel ner till Bartaure, vad heter den jokken? Hittar det inte på nån av mina kartor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.