Finns det någon bra dubbelpik?

Har just kommit hem från en vårtur där min Lundhags Vector Ice Pole slutligen pajjat ihop helt. Jag köpte piken i slutet av januari och var till en början nöjd med den (gillar pikspetsen som faktiskt är en pik och inte en "syl", gillar att man kan sätta ihop dem asymetriskt, och det är bekvämt att åka med dem). Dock verkar ju kvaliteten vara betydligt sämre. Dels har ena handtaget brutits halvt av och det andra är på väg att brytas. Idag när vi var ute och åkte upptäckte jag också efter ett tag att spetsen (piken) på ena staven hade trillat av!

Min man har en pik från Pikmakaren och den gillar jag inte för att spetsen är för vass och den pikar igenom allt.

Har tidigare haft en enkelpik som jag gillar, men efter att ha testat dubbelpik inser jag att det har stora fördelar vid vida råkar och hopplös is.

Har nån en dubbelpik som de gillar och som inte pajjat på två månaders normalt skridskoåkande?
 
Efter

att ha testat tre fyra olika modeller har jag börjat bygga eget i stället. Börjar närma mig min ideallösning. Har skrivit om dessa byggen här i en tidigare tråd.

Skall försöka hitta den imorgon. Men kanske hinner någon annan söka fram den.

Thure
 
Synd att inte Vector håller, jag hade lite spetsat in mig på den. Jag har fått för mig att Lundhags har bra kundsupport och byter ut det som går sönder, men det kan vara fel. Prova att reklamera.
Själv använder jag en gammal Lison-pik som moddats, strippats och sågats av. Hjälpstaven har jag tryckt in inuti piken eftersom jag sällan använder den. Häromveckan plågade jag mig igenom 45 km överis och då bestämde jag mig för att skaffa en vector istället. Lisonpiken är nämligen skitdålig att putta fart med. Ser fram emot andra förslag.
 
Everest?

Min trogna Almgrens telskoppik gav upp nyligen. Nu har jag börjat använda ett par Everest-pikar. De är billiga. Använder samma teknik som Pikmakaren för att kopplas samman. Spetsarna i sin tur är inspirerade av Lundhags vector, dvs kantiga och lite bredd. De har egen tyngd, ungefär som Vector. Tyvärr är rören flexiga jfr med mina förra Almgrens pikar. Den flexigheten/vekheten innebär nog att de kommer böjas i överis, som alla andra pikar idag, och vilket du vill slippa. Jag har inte sett några mer lockande på marknaden.
 
Jag har fått svar från Lundhags att de reparerar min dubbelpik kostnadsfritt om jag skickar in den till dem. Det är ju i alla fall bra av dem.

Everest har två varianter vad jag kan se: ispik (enkel) och dubbla stavar "skatepole" (en stav är ej en pik), vad jag kan se har de alltså ingen dubbelpik?

Thures fixa-din-egen-pik ser ju trevlig ut men jag är nog både för lat och ohändig. Verkar ju helgalet att det inte går att köpa nån vettig dubbelpik i detta skridskoland?
 
Pikmakarn har en "breddare" till piken.

Då får du en pik som är svårare att slå igenom med. Jag kan hålla med om att Pikmakarns pikar är lite väl enkla att slå igenom med, det är ju säkert, men man missar en del isar.
Med breddaren hamnar man närmare Vector i pikkänsla, själv slipade jag dessutom av den så en blev lite fyrkantig, som vector´s. Jag är hittills nöjd. Finns även en helt fyrkantig variant.
Stavarna är dessutom mycket behagliga att staka med då underlaget så kräver.
/Peter
 
Om man inte bygger själv som Thure så får man kombinera...

Själv kombinerar jag Pikmakarns sylvassa standardpik med en Everestpik (enkelversionen) som jag bytt hantag på (till Pikmakarns) men också moddat med en 2-300 gram bly som jag gjutit fast med epoxy .

Är hyfsat nöjd med en bra ispik som jag kan bedömja is med och en bra stödstav i form av pikmakarns.

//Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
paugusts Teknikövningar, finns det? Långfärdskridsko 6
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Brune Finns inte Haglöfs Thule längre ? Långfärdskridsko 1
BIF Det finns åkbar is... Långfärdskridsko 2
insco det finns lättare säckar Långfärdskridsko 0
torpet Påtning - någon? Långfärdskridsko 21
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Någon som kan recensera säcken TUR 45 liter? Långfärdskridsko 7
galnekocken Någon som provat riva 3 Långfärdskridsko 7
mihaliska Någon som vet.. Långfärdskridsko 5
ajn Ska vi ha någon premiärtävling i år? Långfärdskridsko 3
Kimble Har någon åkt på Åland redan i år? Långfärdskridsko 6
Auran har någon åkt på långsjön (söder om mölnbo) Långfärdskridsko 5
rosengrenerik Någon som vet när Östermalms IP "fryser till" Långfärdskridsko 26
maska Någon att åka med? Långfärdskridsko 0
Suz Vet någon om långfärdsskridskoloppet fr Märsta?t.STHLM Långfärdskridsko 3
cjonsson Någon som sett kronanskridskor?? Långfärdskridsko 4
kr-val Dödsfall i Stockholm. Någon som vet mer? Långfärdskridsko 2
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jonas Willgott Dubbelpik Kompardell Långfärdskridsko 14
annagbg Bra dubbelpik? Långfärdskridsko 45
jjareman Everest dubbelpik - bra/dålig Långfärdskridsko 44
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
Vicke Dubbelpik Långfärdskridsko 2
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.