Finns det bra komiskidor för tur/topptur/telemark

Hej! Är det någon som vet om några vettiga kombiskidor som funkar hyggligt för såväl tur-, telemarkåkning och topptur?

För närvarande kör jag på ett par gamla Dynastar Multiplume och trivs med dem, så bra att de nu måste bytas. Har funderingar kring K2 off piste alt Åsnes Nansen.

MVH/ Stefan Löwdin, Marsliden
 
Nansen = Bästa kombiskidan

Åsnes Nansen är utan tvekan en av de bästa kombiskidorna. Jag har åkt mycket i pist med mina Nansen, och det är helt OK när det är inte är för brant och hårt. Jag har också gått på åtskilliga långturer med dem, ofta med tung packning.

Man ska dock vara medveten om att Nansen är en kompromiss mellan motstridiga egenskaper. Den är inte riktigt bra till något, men hyfsad till det mesta.

MVH

Peter Ask
 
K2

Jag har haft ett par K2 Piste Stinx, modellen bredare än Off Piste. Den kan jag absolut inte rekommendera för turer. har även gått på tur med ett par Elan Stinger, det var inte heller kul. Till toppturer är dom dock riktigt bra. Ska du kunna gå på tur tror jag att Nansen är ett klart bättre val.
 
Nansen

Mina första och hitintills enda telemarksskidor är ett par Åsnes nansen. Jag kan gladeligen hålla med tidigare inlägg. Har lärt mig åka telemark på dessa. I pist fungerar dom bra tycker jag. Det handlar om olika åkstilar. Har även gått flera dagar på tur med dessa samt även någon topptur där man tagit sig ner hyfsat fint på de partier det inte var 2cm skare överst. Har i stort sett använt endast stighudar utanför pisten, då skidorna har enkelspann och sliter därmed valla snabbt.

Bindningarna som sitter på är ett par röda chili vilket har betraktats som lite udda både i Björkis och på tur mellan Kvikkjokk-Salto. (Men kostde de 600 kr nya så varför köpa en annan.) Har ett par läderpjäxor med ett spänne, Garmont combi plus. Vilka jag kan rekommendera starkt. Har haft ett stort användningsområde för den här utrustningen. Men som tidigare sagt - det är en kompromiss inte riktigt bra till nånting men bra till det mesta.
Från en som prisar Nansen men söker nu ett par Stinger för att utveckla utförsåkningen.

Hälsingar

MZ
 
Inga skidor är bra till allt

Kombiskidor är inte bra till något, men hyfsade till det mesta. Nansen är nog bäst av kombiskidor, men det är nog smartare att försöka renodla sina turer. Proioriterar man upp & ner i brantare terräng har man höga plastpjäxor, breda moderna skidor och breda hudar, eller varför inte randoneéutrustning. Då bör man också helst bara ha dagsturpackning för att kunna njuta av turen. Skall man gå på platten och klarar av att undvika topparna är det bäst med riktigt lätta rena turskidor, gränsande till längdskidor. De kan vallas, och med lätt packning och bra före blir det ett sant nöje att susa fram. Åsikten att en viss utrustning passar till allt stämmer inte, varken för skidor eller något annat !
 
Karhu 10th Mountain Tour

Amerikanska Karhu tillverkar skidorna 10th Mountain Tour, skidor som de kallar tur/telemark-hybrid. Jag vet inte mer om dem än den info jag har hittat på nätet (och det är inte mycket;-)

Jag är lite nyfiken på att testa dem i år. De skulle kunna vara rätt skidor för en fjälltur med en eller annan topp på vägen...

De är nog egentligen inte en ersättning för ett par fullfjädrade telemarksskidor men de kanske har bättre telemarksegenskaper än ett par vanliga turskidor, utan att göra så mycket avkall på turegenskaperna.

Mer info:

http://www.karhu.com/gear/backcountry/10th_mountain_tour.htm

Sen tycker jag mig ha sett att flera tillverkare har kommit med extra breda turskidor i år, något som skulle kunna vara värt att titta närmare på...

Hälsningar,


/JOHAN
 
håller med Lars S....

Hej !
I början av min karriär som telisåkare (1995) så ansåg jag att det var bra med ett par skidor till allt, men nu har jag helt ändrat åsikt och sitter här med 3 par, ett par renodlade turskidor, ett par K2 Piste Off med klassisk telisskärning (85-65-75) och ett par bredare offpist-skidor (mått 94-68-83) Rossignol Big Berthod (som betraktades som marknadens mest renodlade offpistskida 1998).

Men nu när jag gör toppturer så använder jag mestadels mina K2-skidor eftersom de är lätta och funkar bra även under anmarschen på platten.Bra slit och släng-skida också, dvs funkar bra för de första åken när snödjupet är begränsat och stenarna många.Jag har 12 mm plattir och Riva 3 till dessa , dvs ganska lätt ekipage.

Hittills har jag använt mina breda och korta (endast 177 cm) Rossignolskidor i Kittelfjäll för liftserverad åkning, men när jag skaffar bra hudar till dem kommer jag att köra med dem på toppturer också.Kort längd är att föredra i brant och trixig terräng har jag kommit fram till.Till dessa kör jag 20 mm plattor och Chili.Rätt tungt för toppturen i och för sig.

Jag menar antingen går man på tur och har turskidor eller också gör man toppturer och prioriterar utförsåkningen och har då sina feta lagg !
Jag skulle inte tveka långa anmarscher med stighudar och breda skidor för att få bra utförsåkning.Norra Sytertoppen är ett bra exempel.

Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Sko i samme klasse?

Jeg leter etter samme ski som det du gjør, og tror at Nansen er skien for meg, men lurer på hva slags sko jeg skal velge. Er det noen som har erfaringer/kommentarer angående noen av disse (eller lignende) skoene?

Garmont Libero
Crispi CX4
Crispi Super
Scarpa T3
 
Beror på vilka turer man gör

Jag håller med om att ingen universalskida kan matcha specialutrustningar på deras respektive område. Jag har själv flera par telemarksskidor för olika ändamål. Däremot finns det turer där en kombinationsskida är överlägsen. Jag har gjort många veckolånga turer i fjällen där man går 6-7 mil med packning i skiftande terräng, och lägger in ett par-tre toppturer med hälig utförsåkning när vädret tillåter. På sådana turer kommer mina Åsnes Nansen till sin rätt!

MVH

Peter Ask

PS Skåne=snöabstinens DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.