Lite provokativ fråga, men kanske inte så långsökt. Har tränat och varit utemänniska sedan 40-talet år. Mao har olika tiders kläder vandrat genom garderoben. Vilka var bra? Inga underverk! Mina Graningekängor höll dock 26 år. Hör man till de som svettas kan problemet bli besvärande vid långa skogsvandringar. Träning är ju ofta mer komprimerad. Personligen har jag använt Gore-Tex för att kunna träna i ösregn, med plastpåsar på fötterna osv. Som träningsskalplagg är Gore-Tex hopplöst pga tätheten. Vid en diskussion fick jag en leverantör att hålla med om att Gore-Tex inte är för träning. För att inte bli för långrandig generaliserar jag bara på som inledning. Vad har ni för erfarenheter och åsikter? Kanske är en förutsättning att man, som jag, svettas lätt och mycket.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Finns det bra kläder?
- Trådstartare udden
- Start datum
Vad menar du ?
udden; sa:Lite provokativ fråga, men kanske inte så långsökt. Som träningsskalplagg är Gore-Tex hopplöst pga tätheten.
>>>
Ja inte skulle jag kunna tänka mig att använda regnkläder på joggingturen. Jag föutsätter att du svettas en heldel på joggingturen och du skulle bli blöt vad du än har på dig så vad förväntar du dig av ett regnplagg utanpå detta?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det nyaste är ju Gore-tex Paclite. Många pushar detta som något slags träningsplagg. Vi har bl a Tierra som säljer Adrenalin i denna material. Om man läser om jackan så föreslår dem att den passar bra till multisport. Det har jag svårt att förstå. Även om materialet är väldigt lätt så skulle jag knappast använda mig av en sådan jacka när jag är ute å springer. Byxorna är blev jag dock väldigt positivt överaskad av. Väldigt prisvärda. Dock springer jag inte i dem.
Gore-tex är väldigt bra, men även det har ju sina begränsningar. Inget material är egentligen perfekt. Det beror ju helt på vilken aktivitet du ska utöva.
/
Gore-tex är väldigt bra, men även det har ju sina begränsningar. Inget material är egentligen perfekt. Det beror ju helt på vilken aktivitet du ska utöva.
/
Hm, har aldrig hört någon försäljare kalla Gore-Tex enbart för regnplagg. Däremot tycker jag att man försökt marknadsföra det som ytterplagg i samband med träning. I vissa träningssammanhang kan det vara svårt att "klä sig rätt" pga mycket långa pass. Typ fint väder i början, duggregn mot slutet.
Jag är mer intresserad av vad andra tycker är bra, än att kanske klanka på det som inte funkat för mig. Gore-Tex var ett material att utgå ifrån.
Jag är mer intresserad av vad andra tycker är bra, än att kanske klanka på det som inte funkat för mig. Gore-Tex var ett material att utgå ifrån.
För att det skall hamna i rätt sammanhang har mina grenar varit enduro, längdåkning/rullskidor, långlöpning, paddling t.ex. Vad säger ni om Tactel? Upprinnelsen till frågan är att jag försökt få till en dialog med tillverkare. De svarar dock inte på mail. Nu när jag hittat Utsidan är det nya infallsvinkeln.
När jag ringde och frågade Gore Scandinavia om tillämpningsområden så fick jag veta att de ansåg att GoreTex var till för regnplagg.udden; sa:Hm, har aldrig hört någon försäljare kalla Gore-Tex enbart för regnplagg.
De rekommenderade Windstopper för vinterkläder.
Det här var iofs några år sedan, före XCR och PacLite......
Om jag inte har förstått saken helt galet är Tactel (från Dupont) en behandlad nylonfiber som används i olika slags textilvävar. Goretex å andra sidan är ett teflonmembran som lamineras mot exemelvis tactel i diverse plagg etc.
Kolla vidareex på empelvis http://www.fabriclink.com/University.html
/G
Kolla vidareex på empelvis http://www.fabriclink.com/University.html
/G
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg