Finns det 3-lagers Paclite?

Köpte ett par Haglöfs Lim Gram Pant här om dagen. Modellen var helt ny och verkar inte vara uppdaterad på Haglöfs hemsida som fortfarande beskriver förra årets modell. Den nya byxa är enligt "lappen" sydd med GoreTex av Paclite typ, dock verkar det som om det är 3-lagers Paclite då det är en grå insida typ som GoreTex XCR.

Min fråga är: Finns det 3-lagers Paclite eller är det så att mina byxor har GoreTex XCR? Någon som vet mer?

Prickar?

Har byxorna små gröna prickar på insidan? Det är väl det lättaste sättet att känna igen Paclite. Jag är själv lite tveksam mot hållbarheten på Paclite, just på grund av dessa prickar. Jag har förstått det som att det är prickarna som skall stå emot det slitage man normalt skyddar sig mot med ett innertyg (löst hängande el. laminerat), det tror jag inte håller i längden. Det kanske är så att Gore har kommit med en "ny" Paclite.
/Harald!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om jag kommer ihåg rätt så var det så att de första modellerna hade trelagers (den utan prickar).
Året efter kom prickmodellerna.

Man kanske har gått tillbaka!

Pack

Angående hållbarheten

jag var precis som talaren ovan skeptisk till hållbarheten i paclite men jag slog i alla fall till och köpte en jacka (Tierra Conrad kain) och jag har nu användt den något år. Och jag är mycket nöjd med hållbarheten. Den känns förvånandsvärt bra än så länge. Sen fiinns det några små saker som kanske var lite tokiga men det har med mer sömnaden än pacliten.

Har använt jackan till kortare vinterturer, en veckas fjäll vandring, vardags användning och sprungit BAMM i den!

MVH
Cristoffer

Paclite är Paclite

Paclite kan "per definition" inte vara trelagers.
Paclite är ju helt enkel membran laminerat mot yttertyget, och sen gummiprickar på insidan för att skydda membranet.
Skulle man laminera ett foder så skulle det inte vara Paclite längre, utan vanlig trelagers.
Det är lösningen med prickarna, samt ofta ett annat val av yttertyg, som gör det lättare.

Förmodligen (men nu gissar jag) har detta nackdelen att man av "marknadssegmenteringsskäl" reserverar de lättaste yttertygerna för Paclite, vilket gör att trelagerskläderna inte blir så lätta som de skulle kunna vara.

XCR

svindeln; sa:
"...det är 3-lagers Paclite då det är en grå insida typ som GoreTex XCR.

Vad jag vet har Gore slutat att tillverka Paclite. Det är XCR som gäller istället. Jag kallar då paclite för en trelagersväv, fast med väldigt glest tredje lager förstås ;-). 2,5-lagersväv kanske passar bättre.

Vad som är säkert är i alla fall att det inte är paclite, den har ingen trikåväv utan små prickar av gummi istället.

V,

J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips