Finns den känga jag söker?

  • Trådstartare urban.karlstam@ordbild.se (Urban Karlstam)
  • Start datum

urban.karlstam@ordbild.se (Urban Karlstam)

Gäst
Jag undrar om forumet kan hjälpa mig med följande:


Jag söker en fruktansvärt styv känga för vandring och anmarscher som gärna får ha snabbfäste för stegjärn, typ, Cramp-o-matic. Kängan ska klara glaciär och enklare klättring, ingen front-kicking.


Det vill säga, så mjuk att jag kan vandra långt med tung packning. Ta av mig packningen och ha en tillräckligt styv känga "when the fun parts begin".


Min fot är bred och låg. Jag har problem med mjuka kängor för vandring då nerverna till stortårna kläms (precis åter från Hurrungane med båda stortårna "borta" för ett par månader antar jag). Jag har ortopediska inlägg. Min fot trivs med Salomons läst.


Kan Super Mountain 9, Snow & Rock vara ett alternativ? Eller Super Mountain 8, och jag får då ta problemet med att kängan inte tar step-in stegjärn?


Jag har provat Boreal Asan (klämmer foten, rätt styvhet), Varg Piggtind (skön, för styv för vandring), Lowas alla varianter (usch, sa fötterna!).


Eller ska jag satsa på två par (måste ändå byta ut Meindl-tofflorna jag har nu)?
 
Salomon

Hej, om Salomons läst funkar, så använd den. Har själv använt Super Mountain 9 Guide till både anmarsch och klättring på bl.a. Peak Lenin, förra året. Bra sko. Testa den.


/Kotten
 

urban.karlstam@ordbild.se (Urban Karlstam)

Gäst
Vilken av modellerna?

Tack för ditt svar. Vilken av modellerna Snow&Rock (bruna) eller Rock&Ice (blå) var det? Och om det var Rock&Ice -- upplever du den alltför styv för anmarscher men tar "problemet" för att slippa släpa med ett extra par kängor? Får kängan efter ingång hyfsad rullning?
 
Blå känga

Mina var ett par blå. Tyckte att de funkade bra vid anmarscher också, men man måste gå in dem ordentligt. Och nej, de "rullar" inte så bra alls, ety den hårda sulan som är optimerad för gång i kuperad terräng och stegjärnsinfästningen. Men bra kängor. Gillade dem skarpt.
 
Rätt känga

Jag använder Boreal Pamir. En mycket bra känga. Tror att den uppfyller alla dina önskemål. Möjligen något smal i lästen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.