Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej! Härligt här finns det expertis på GPS navigering.
Fråga! Skall investera pengar på Friluftskartan PRO för Garmin. Går att köpa både på Micro SD kort alt CD. Finns det för/nackdelar med det ena eller andra? Priset är det samma?
M.v.h /LS
Köp på CD! Det finns 100 olika skäl till det. T ex att du kanske vill ha flera olika kartor samtidigt i GPS:en, att du vill ruttplanera på PC, att du vill göra grafiken tydligare, etc, etc.
Endast om du är fullständigt datorokunnig kan karta på SD-kort vara ett alternativ.
Köper du CD kan du själv enkelt föra över kartorna till ett SD kort.
Möjligheten finns inte tvärt om om jag har rätt. Enda är om man inte har dator och det är sällsynt.
Äger man en dator bör man skaffa kartan på CD. Spår från utfärderna är kul att spara och analysera efteråt. Spårminnet och ruttminnet blir rätt snart fullt i GPSen och givetvis vill du kunna titta på gamla spår på topografkartbakgrund även om fria webkartor t ex Eniro och googlemaps blir bättre vartefter.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...