Filmer som Into the Wild

Kanske lättare att tipsa om du skriver lite mer om vad det du gillar med den filmen. Men två filmer som gripit mig lite på samma sätt är Werner Herzogs "Grizzly man" och Danny Boyles "127 timmar". De är båda på temat "förfärliga händelser i vildmarken" och har verklighetsbakgrund. "Grizzly man" är ju till och med en dokumentär.
 
Werner Herzog har ju gjort Grizzly Man och har ett stort intresse för "människan/mannen i naturen". Happy People av honom är också bra. Den är inte en spelfilm men en dokumentär om jägare i Sibirien.
 
Werner Herzog har ju gjort Grizzly Man och har ett stort intresse för "människan/mannen i naturen". Happy People av honom är också bra. Den är inte en spelfilm men en dokumentär om jägare i Sibirien.
Ja, man kan väl säga att han har en annan synvinkel än Christopher McCandless. Så det är egentligen en rätt bra koppling mellan Grizzly Man och Into the wild, där Into the wild är rätt positiv/optimistisk och Grizzly Man har en mer skeptisk inställning kring hur människan ser på naturen. Det är ju en verklig historia, men jag tror Herzog gjorde filmen för att det stycket verklighet speglar hans filosofi.
 
Ja, jag är egentlig enig i att Grizzly Man och Into the Wild har en koppling i det att huvudpersonenerna är något naiva och att de är tragedier. Happy People speglar hur livet i naturen är om man _inte_ är naiv och lever någorlunda i ett med den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.