Felkodningen ett minne blott ?

• Trådstartare bertilstolt@hotmail.com (Bertil)
  • Start datum

bertilstolt@hotmail.com (Bertil)

Gäst
Hej,

Enligt dagens Metro http://www.metro.se/ så ska USA från och med idag stänga av felkodningen som ger
missvisningen i våra GPS:er, detta kom som en total överaskning för mig, är det någon som kan bekräfta eller
dementera eller har hört/läst något om detta ?

mvh / Bertil

gunnar@engtech-lkpg.se (Gunnar)

Gäst
Rätt!!!1

Enl US DoD GPS-hemsida som jag inte har adressen till här har SA-systemet stängts av tills vidare. doD förbehåller sig rätten att närsomhelst slå på det igen eller störa ut befintligt system eller på annat sätt omöjliggöra för lede fi att precisionsnavigera.

OBS,, bara för att SA är borta får man inte 2-3 meters noggrannhet utan hamnar oftast på 25-35m.
Detta beror dels på kvaliteten hos din mottagare, noggrannheten på transformeringen av x, y, z parametrar, och påverkan på signalerna under vägen genom atmosfären och ev studsande signaler mot föremål på marken/havsytan. Höjden kommer fortfarande att vara mer fel än horisontalpositionen med en faktor 1,5 ca.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

gunnar@engtech-lkpg.se (Gunar)

Gäst
URL till pressreleasen

http://www.whitehouse.gov/library/PressReleases.cgi?date=1&briefing=0

trdskg@hotmail.com (Tobias Rådeskog)

Gäst
Noggrannhet extrem

Nogrannhet på 25-35 meter kan nog stämma, men vad jag har upplevt med den avstängda SA:n så slår positionsangivelsen mycket sällan fel på mer än +/- 7 meter! Noggrannare än så kan ingen ha nytta av.

Jag använder en Garmin eTrex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips