Faror i vattnet? (Paddling)

Hej

Jag planerar som sagt ett långt äventyr på vatten troligtvis med en Prijon Kodiak. Vart är ännu inte riktigt bestämt men kanske i spåren på Renata Chlumska eller en annan dröm är Afrika runt. Frågan är bara hur stor är sannorlikheten för att råka ut för farliga djur eller strömmar dylikt, någon som vet? Man har ju lite skräckbilder etsade på näthinnan som känns som en psykisk barriär.
Kanske någon som vet nån bra bok om djurlivet i vattnet kring kusterna?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Farligaste djuret

är sannolikt människan även vid paddling. Jag skulle bland annat ha stor respekt för pirater t ex utanför Nigeria.

Paddla nordostpassagen i stället?

Thure

Delar av afrikas kust är väldigt nersmutsade, kanske inte så trevligt alla gånger.
Som Thure säger finns pirater och de finns på betydligt fler ställen än Nigeria.
Inte att förglömma är malariarisken. Profylax bör dels inte ätas under någon längre tid och sedan ger det inte något större skydd. Risken att bli smittad vid ett uteliv är nästan 100%.
Tillgången till dricksvatten kan bli ett problem. Dels att få tag på, men också att du kommer göra av med stora mängder.
Solen är väldigt stark och i kombination med vattenblänk måste du ha ett ordentligt solskydd.

Re: Farligaste djuret

thureb; sa:
är sannolikt människan även vid paddling. Jag skulle bland annat ha stor respekt för pirater t ex utanför Nigeria.

Thure

När jag för 5 år sedan seglade med S/Y Jennifer http://www.yacht-jennifer.nu/ från Mallorca till Tunisien så ville inte båtens ägare att vi skulle segla för nära den Algeriska kusten (även om det var bra ur vindriktningssynpunkt) just p.g.a risk för pirater. Och då har han de senaste åren seglat till länder som Syrien, Libanon och i sommar ska han till Egypten, Sudan och Israel.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips