Familjepaddla med småbarn, hur?

Finns det något bra sätt att få med sig en 1½ åring + 3 månaders ut på kajaktur med med frugan? Eller måste man vänta tills dom är gamla nog för att sitta still i packluckorna? Eller finns det "småbarnsförälder-kajaker" med något som motsvarar barnstolar inbyggda?

Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst familjepaddlandet?
 
Tjena

Jag skulle nog rekomedera att införskaffa en sån här
http://tahemarine.se/ArgoMaxi.htm
Sitter själv i samma sitts. Har en K1 ute på försäljning och kommer innan våren att innförskaffa mig en sådan. Trygg å säker liten "pråm" om man får kalla den så. Länken var naturligtvis bara en i mängden av alla K2/K3 spm finns.
Den mest kända kanske är vkv Yoo-A-Kim
http://www.vitudden.com/yoo_a_kim_se.htm Men det sitter en annan prislapp på den. Har du tur och det sitter en röd lapp och att den inte är beganad står Ca: 28.000
Sen finns det alltid ju uppblåsbara varianter.
Lycka till och God Jul på dig/er
Mvh/Ronnie
 
Finns det något bra sätt att få med sig en 1½ åring + 3 månaders ut på kajaktur med med frugan? Eller måste man vänta tills dom är gamla nog för att sitta still i packluckorna? Eller finns det "småbarnsförälder-kajaker" med något som motsvarar barnstolar inbyggda?

Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst familjepaddlandet?

Har paddlat en hel del både som barn och med mina egna. Problemet med en 1,5åring är att de inte har särskild lust att sitta still i båten. Förstår inte konsekvenserna av att hoppa ut över relingen. Därför måste de vaktas så länge de är vakna. Om du inte är mycket säker på att ditt barn sitter still kan det bli ett problem med att ha barnet i mittbrunnen på en Yoakim. Barnet på tre månader lär sova mest och brukar trivas bra i en mjuk babylift framför frampaddlaren (som då kan sluta paddla när det behövs).Se bara till att det finns skugga! Den av er som blir bakpaddlare får vara beredd på att framföra hela ekipaget ensam stora delar av sträckan.

De bästa erfarenheter jag har med så små barn (grabben var inte ens en månad på sin första dagstur) är med canadensare. Med små barn skall man ändå inte ut i värre förhållanden än en sådan klarar. Den har större utrymme framför frampaddlaren för små barn. Som bakpaddlare kan man också hjälpa till att passa barn om nödvändigt. Det går att förflytta sig krypande i båten även på sjön och den har mera plats. Så mitt råd är att med två så små barn är inte att avstå från friluftsaktiviteter (hemska tanke) utan att hyra/låna en canadensare under de första åren och hålla er till skyddade vatten (åar, kanaler, små sjöar och innerskärgård). Om några år när barnen är 3-4 år kan de lättare klara sig "ensamma" i mittbrunnen. Då har ni också byggt upp en kunskap om hur det är att paddla med små barn, vilket inte är det samma som vuxenturer. Närhet till land och nödstrandhugg. Möjlighet till andra aktiviteter än bara transport. Något att göra under färden (leksaker, lekar mm).

Lycka till

AV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plagioclaes Småbarn i kajak? Paddling allmänt 4
Martin Löndahl Småbarn i packutrymme? Paddling allmänt 5
racketlonmästaren Paddling med småbarn Paddling allmänt 5
Småbarn i kajak? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.