Fall vid löpande säkring

Den första modellen av ropeman har väl visat sig olämplig för just denna typ av användning. Modell 2 är då tydligen bättre, likaså t.ex. Kong Duck. Dock avråds väl att använda alla dessa typer som fallsäkring på det sätt som beskrivs i tråden.

" Ideally a 'rope clamp', like a prussic knot, should slide on the rope when somewhere between 2.5 kN and 6 kN of static force is applied - the Ropeman didn't slip at all and severed the rope sheath completely at 4 kN."

http://treetools.co.nz/_blog/Treetools_Blog/post/Ropeman-Kong_Duck_Comparison/
 
Jag har inga erfarenheter av ropeman mk2 utan har bara använt ropeman mk1. Enligt wildcountrys hemsidan ska dock tvåan vara snällare mot repet. Såg också att WC kommit med en trea som ser mycket intressant ut. Vill dock understryka att ingen av dessa är avsedd för det ändamål vi diskuterar här och att det även om man har någon form av repklämma för att "säkra" andreman är olämpligt att falla på löpande säkring.

EDIT: Crimper postade uppenbarligen medan jag skrev.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ropeman är säkrare än tibloc, men mycket dyrare och tyngre (man behöver ju ett antal av dem om man skall klättra löpande) samt skapar mer repdrag och är bökigare att sätta fast på repet..
 
om du vill att det ska glida vid 4kn en shunt är vad du behöver.

Även om förstemannen inte har något rep mellan sig och säkringen kommer det vara en bra bit rep till det som förankrar honom, dvs andremannen. Oavsett så är det en riktigt dålig ide att ramla av. Problemet är att många verkar inte förstå när simulklättring är säkrare än solo och tvärt om och försätter sig i farliga situationer
 
utan egen erfarenhet tänker jag mig att tvåan närsomhelst ska kunna stanna till och säkra ettan "som vanligt" - i princip.

det får mig att tro att tvåan, förutom att vara inknuten, också har en repbroms (typ cinch/grigri) för att kunna säkra på sedvanligt sätt, och därigenom också har medel att anpassa slacket för att inte falla för hårt i närmaste säkring (med repklämma).

och om inte repbroms, så i alla fall en repklämma, just för att anpassa slacket.

är det vanligt?
 
Om jag går löpande, och det kommer krux som jag vill pitcha brukar jag göra provisorisk stand, ta upp tvåan och sen leda kruxet, ta upp tvåan över kruxet, och börja klättra löpande igen efter det. Alternativt om det inte är slack i systemet och terrängen är bra, leda kruxet löpande och sen bygga provisorisk stand och säkra upp tvåan. Om nu inte terrängen ovanför kruxet och situationen får mig att tro att jag kan klara hålla tillbaks ett fall på löpande som förstaman - i sådana fall fortsätter jag löpande utan HMS eller repbroms.
 
utan egen erfarenhet tänker jag mig att tvåan närsomhelst ska kunna stanna till och säkra ettan "som vanligt" - i princip.

det får mig att tro att tvåan, förutom att vara inknuten, också har en repbroms (typ cinch/grigri) för att kunna säkra på sedvanligt sätt, och därigenom också har medel att anpassa slacket för att inte falla för hårt i närmaste säkring (med repklämma).

och om inte repbroms, så i alla fall en repklämma, just för att anpassa slacket.

är det vanligt?

Jag brukar använda en cinch med en knut i änden av repet istället för att vara inknuten, när jag klättrar som andreman löpande, och inte ta bort den när jag börjar klättra,. Om man börjar med en meter rep mellan knuten och cinchen kan man sedan justera slacket under klättringen och säkra förstemannen vid svåra passager.
 
Jag brukar använda en cinch med en knut i änden av repet istället för att vara inknuten, när jag klättrar som andreman löpande, och inte ta bort den när jag börjar klättra,. Om man börjar med en meter rep mellan knuten och cinchen kan man sedan justera slacket under klättringen och säkra förstemannen vid svåra passager.

Eftersom Cinchen såvitt jag minns inte är ok att använda för t ex repsolo, eftersom den faktiskt kan gå sönder, liksom Shunten, så är det nog en bra idé att låta ändens knut vara just den som man har knutit i selen...
 
Eftersom Cinchen såvitt jag minns inte är ok att använda för t ex repsolo, eftersom den faktiskt kan gå sönder, liksom Shunten, så är det nog en bra idé att låta ändens knut vara just den som man har knutit i selen...

De cinchar som säljs idag är testade för att hålla för en knut som åker in i dem med 10 KN, vilket är mer än du någonsin kan komma upp i. Det förutsätter dessutom att cinchen av någon anledning inte låser som den skall. Alternativet, att vara inknuten, innebär att du måste ha en ögla hängande mellan selen och cinchen, vilken riskerar att fastna i klippan, ben, mm, måste enligt min mening vara betydligt farligare.

Hela tanken med löpande säkring är ju att man kompromissar med säkerheten för att kunna öka hastigheten. Skall man lyckas med detta kan man inte hålla fast vid alla de tumregler som gäller vid vanlig klättring. Eftersom man oftast använder löpande säkring i alpina miljöer, så bör man nog också ta lite lättare på risken att dö vid ett fall, till förmån för undvikandet av skador. Jag tar m a o hellre en liten risk att hela systemet fallerar (cinchen/screamern går sönder, repet kapas av tiblocen, etc) än en större risk att bryta benet/ryggen i ett fall eller klättra för långsamt (genom att inte använda screamer/tibloc/cinch)
 
Eftersom Cinchen såvitt jag minns inte är ok att använda för t ex repsolo, eftersom den faktiskt kan gå sönder, liksom Shunten, så är det nog en bra idé att låta ändens knut vara just den som man har knutit i selen...
Jag tycker du har helt rätt i det du skriver. Om man skall försäkra sig genom att göra knutar på änden av repet kan man lika väl knyta in sig i änden på repet. Sedan så talar tråden om att man faktiskt kan komma upp i krafter över 10 kN..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips