Fall med inlines pga småsten?

Hur vanligt är det att vurpor orsakas av att stenar fastnar vid hjulen? Har råkat ut för detta en gång. (Klarade mig helt oskadd tack vare benskydden som jag kanade på några meter). Tycker sedan dess att det är otrevligt med småstenarna medans andra inte verkar tycka att det är något större problem. Är vissa inlines känsligare för detta än andra? Har Salomon TR Mag - Elite.

Vanligt vid bromsning

När man bromsar med hälbroms är det vanligt att det fastnar en sten men oftast leder det inte till fall.

Man kan genom att skära ett spår i gummiklossen minska risken att stenar fastnar mellan bakre hjulet och gummiklossen.

Risken att en sten skall jamma fast ett hjul någon annanstans tror jag är liten.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Jag har åkt ganska mycket inlines och faktiskt aldrig råkat ut för detta, så för mig inget stort problem men det beror på mina erfarenheter.
Det beror väl sannolikt på utformningen av skridskon också. Om det bara finns tillräckligt med plats så fastnar knappast gruset.

Farligt

Japp, har råkat ut för detta och slagit mig rejält. Det var i nerförsbacke när jag bromsade med klossen som en sten fastnade mellan bromsen och bakhjulet, såsom beskrivet ovan. Jag hade hög fart och lyckades inte landa på knäskydden utan tumlade runt och gled på baken och ena låret. Hade ett kvadratdecimeter stort område med sårskorpor i månader efteråt och kunde knappt sitta ner. Min MP3 spelare klarade sig dock oskadd.

Denna traumatiska upplevelse till trots tror jag inte att det är så vanligt att detta händer. Jag var naturligtvis väldigt försiktig efter detta, och det kan ju kanske vara klokt att undivka att bromsa med klossen om man ser att det är mycket stenar på vägen. Viktigast är nog emellertid att vara bra förberedd för fall, med skydd, hjälm och bra fallteknik.
[Ändrat av blomma 2005-05-12 kl 15:54]

Vanligt

Jag har råkat ut för detta minst ett tiotal gånger men klarat mig från fall alla gångerna.

Att det drabbat mig relativt ofta beror troligen på utfomningen av min hälbroms. Det är inte alltid som jag varit tillräckligt bra på att karva ur gummiklossen sedan jag bytt den mot en ny eller bytt chassi etc.

Thure

Tvärstopp

Efter drygt 100 mil utan problem förra sommaren så trodde jag inte att småsten var nåt problem men igår så låste sej helt plötsligt bakersta hjulet vid bromsen , stampade lite så släppte det trodde jag för efter ett par meter var det stopp igen lyckades stå på benen efter ett litet akrobatnummer och har nu insett att sten är lika farliga som kottar som jag tidigare haft problem med inte att dom fastnar i hjulen utan att det blir nästan tvärstopp om man inte har tyngden på bakre hjulen när man åker in i en hög. Nån som vill köpa ett hjul som inte längre är runt utan snarare fyrkantigt ?
Läste nånstans ett bra uttryck "If you think you have full control you are going to slow " kanske nåt att trycka på en t-shirt/ Rulla på Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips