Falkar.

Vi såg idag en märklig syn.. Det var, om vi räknade rätt, 12 fåglar som cirklade i flock högt uppe i skyn. Två av dom var lite avsides, resten i en stor klunga. Vi kollade på dom i kikare, och formen på vingarna och det faktum att dom såg väldigt mörka ut fick oss att tro att det var Aftonfalkar vi sett. Jag har läst att de jagar i flock, men inte särskilt stora flockar. Kan det vara Aftonfalkar? I så fall, är det troligt att de häckar i närheten, eller kan de ha kommit långväga ifrån?
Jag är nybörjare på fågelfoto, så lite falkar vore ju inte fel. :)
 
Man kan använda artportalen för att se om någon annan har observerat en vissa art i samma område. Där kan man också göra mera detaljerade sökningar, t ex se om någon har sett en grupp med > X-antal fåglar av en viss art, på så sätt kan man i alla fall på begrepp om hur vanligt det är att en viss art uppträder i grupp. Sedan får man ju också tänka på att uppträdandet kan variera mycket under året, så man kan lägga in tidsbegränsningar.

http://www.artportalen.se/birds/
 
Njä, dom hade inte tudelad stjärt i alla fall..

Storleken och tyngden på falk och tornseglare är väldigt olika, så med kikare borde även en måttligt van person se skillnaden. Om det var falkar var det knappast aftonfalkar som ju är ovanliga i Sverige. Man ser ytterst sällan mer än en eller två åt gången. Det händer att de häckar i Sverige, men det är inte vanligt.

Däremot händer det att man ser lärkfalkar jaga i flock. Vid Kranksjön utanför Lund har man ibland sett något tiotal samtidigt jaga insekter i luften. Ljusförhållanden kan göra att lärkfalken ser mycket mörk ut, särskilt på lite avstånd och i kontrast mot himmel. Det kan vara klurigt även för en ganska fågelkunnig person att skilja de olika falkarna åt.

Om detta var falkar tror jag mest på lärkfalk. Det är inte säkert att de häckar just där (i varje fall inte allihop) utan de kan vara på väg mot häckningsplats på andra håll i landet.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.