Fågelhundar...

Vorsteh

Jagar skogsfågel (tjäder, orre o järpe) och ripa. Mest i Jokkmokksfjällen, och skogen lite varstans i norrbotten...
 
en te!

Här är en till som delar ditt intresse.
Jag/vi har två gordonsettrar och en pointervalp kommer hem i juni.
Det finns inget härligare att se en stående fågelhund
svepa fram över fjället eller i skogen i full fart och på bara bråkdelen av en sekund tvärnita med en eller flera fåglar framför nosen,sedan göra en avance och sen lägga sig på signal.

Det vore roligt om du Björn eller någon annan skulle vilja dela med sig av bra platser att jaga på,fjällen,fält,eller skog och även tränings tips vore roligt,,,tackar på förhand.

Träna på i sommar nu, fuska inte med något,gör ni allt grundligt så kommer ni inte att ångra er.
Ha inte för bråttom,gör en sak i taget.
Skulle kunna skriva mycket mer men det får räcka så här.
Ha ett trevligt (jakt) år
 
Här är en till som hemskt gärna jagar över hund, dessutom ny på forumet. Har två strävhåriga vorstehtikar, 4 och 6 år gamla. Blir mycket ripjakt i Abiskofjällen eller att springa efter gråfågel i skogarna runt Boden.
 
Här kommer ytterligare en med Spaniels.
Jag jagar med mina Jaktcockrar. Jag tror det är svårt att hitta någon jakt med mer adrenalinkick. Det kräver ganska mycket vilt i marken, men finns det så är det en ricktig kick.
Vi ska upp till fjällen i september. Måste erkänna att man saknar en bra stående för vidderna, men i snåren och tätningarna går det utmärkt.

//Kjell
 
Ännu en frälst...

Jodå, visst finns vi som jagar över stående och framför allt med F1-rasen Pointer.

Har pensionerat min hane(ÖB´s Zolt, helbror till Try för er som inte kan er statistik Sveriges mest meriterad pointer) och får förlita mig på gubbens hundar.

För er som är intresserad har min kusin tagit över halva kenneln, ni kan läsa mer på http://biphome.spray.se/hansbromee/

Lycka till i höst.
A/
 
Är det någon som har tips om bra böcker om fågljakt med hund?

Funderar på jägarexamen och att börja träna junior här hemma.
 
Boktipps

Hej !

Bengt Rödseth har givit ut en bok som heter Fågelhundsträning på naturens villkor.
Han har en hemsida fageljagarens.com

En klart intressant bok som fler borde läsa, och gärna innan man köper en valp.

Patrik
 
Bengt Rödseth

Så fort den gubben öppnar käften så är det för att berätta en sanning, det är bra att tro på sina metoder men det finns alternativ....
Tro fan att den som håler på med sina hundar på heltid till slut får fram bra sådana.
Men att gång på gång skriva att gör man inte si eller så så har man misslyckats eller kommer att misslyckas är bara dravel. Dessutom har han så höga tankar om sig själv och kan inte stava till ödmjukhet...
Missförstå mig inte....Bengt är en väldigt kunnig hundkarl men jag anser inte att hans bok är den enda sanningen om hur man får fram ett bra ämne.
jag rekommenderar hellre Christofferson....
 
öööööö

Jag sa nog inte att det var den ända boken eller antydde det !!!
Det är väl en bok av många och den är så pass skaplig att den är värd att läsa.
Alla vet säkert att det finns massor av vägar att gå för att köra fram en duglig hund så det gäller väl att skaffa massor av info och sedan göra en bedömning skälv, Så brukar jag ialla fall göra.

Men har man ingen koll på läget så hjälper det inte att man jobbar hela dagarna med sin hund !

Patrik
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.