Fågelhundar...

och jakt.

En stilla undran hur många här på Utsidan, som delar min passion för jakt över fågelhundar.
Fälthöns, skogshöns, kanin och hare?

Har inte framkommit tidigare bland allt vegandravell.

/Björn
 
Graip; sa:
och jakt.

En stilla undran hur många här på Utsidan, som delar min passion för jakt över fågelhundar.
Fälthöns, skogshöns, kanin och hare?

Har inte framkommit tidigare bland allt vegandravell.

/Björn

Vegan och vegan. Klart man äter kött! Jag är väl inte onormal!
Jag har en Pointertik som får gå i fjällen en gång per år. Dock ej denna säsong. Nu har vi varit på jakt efter fälthöns på ostkusten, strax söder om Valdersmarksvik. Inget byte denna gång. Men jaktformen som sådan är helt överlägsen, tycker jag!
 
Jag har två hundar, en korthårig Vorsteh hane på 1 år och en Eng Setter på 9 år.
Har haft tre mellan år med väldigt lite jakt men nu är det dags återuppta det på mer allvar.

Har bott i Dalarna nu i 3 år och har bara jagat i skogen sedan jag flyttat. Där jag förut bodde var det mycket fjäll men även skog som jag bedrev min jakt.

har nu 28 000 hektar mark att jaga på så livet leker....
 
Skogsfågeljakt med trädskällare (finnspets) är min genre. Har en unghund som jag hoppas ska visa bra takter nu till hösten.

/BAX
 
Sorg och glädje

Fyra stycken är vi tydligen.

För min del brukar det bli en vecka i Arjeplogsområdet (tjäder, orre, ripa), ca tre helger på Gotland (kanin, fasan, rapphöna), ett antal helger på bra marker mellan Sthlm och Uppsala (fasan, rapphöna, hare).
Tur att man har goda hundvänner.

I övrigt far jag runt på jaktprov land och rike runt.
Har i och för sig varit uppehåll på den punkten nu ett par år, sedan jag blev tvungen att avliva mitt livs hund (tik), bara 6år gammal, pga ögonskador på båda ögonen.
Jag kan ärligt talat gråta en skvätt, när jag tänker på henne och allt enormt vi upplevde tillsammans.

Enda tikvalpen efter henne, visade sig vara en odugling, men alla hannar i kullen går mycket bra.

Införskaffade snabbt, efter djupt utforskande, en tikvalp från england, som jag tänker para med en av hannarna. Hon är bara tio månader nu, så vi har en lång väg till radarparläget, men det verkar redan lovande.:)

/Björn
 
Inte jakt, men...

Jag är ingen jägare ännu, men jag delar er fascination för jakt med fågelhundar. Äger själv en flatcoated retriever som jag tränar jakt med, men som dock inte kommer vara med på riktig jakt då hon inte riktigt håller måttet för det. Drömmer om en jägarexamen och en stående fågelhund att jaga med i både skog och fjällmark, men det får bli senare.
 
Ingen hund själv

jag har jagat med kompisar några gånger över "pekahundar" och tycker det är en kul jaktform om än det inte är den jag brinner för.
För då hade jag ägt en stående själv.

Men både kul och spännande är det.

HUSSE
 
Jodå, har själv haft en stående fågelhund, en Breton som gick mycket bra, men för tillfället förlitar jag mig på farsgubbens hundar. Ripor och fasaner brukar det jagas.
 
Nummer 5 kommer här...
Har en Engelsk Setter på 2 år som jag kämpar med...
Vi hade en mycket fin säsong här i Västerbotten, både på fjället och i skogen.
Ser nu fram emot en fin mars med mycket ripa i fjällen.
 
En till!

Hej, en till som jagar över ståendefågehund. Har inte varit in på utsidan på ett tag. :)

Har 2 stycken Vorsteh(korthår), och jagar en hel del i Jämtlandsfjällen. Året för mig börjar 25 augusti och slutar 25 feb... :) Jag gick mitt första jaktprov förra året, och ska väl försöka ta mig ut på fler.

Bara 6 månader kvar till premiären....

/Mikael
 
Spaniel

Det var mycket stående så för balansens skull kommer jag med min "lilleman" Key, en jaktspaniel på nu 3 år.
En stötande (ej från-) jakthund i behändigt format. Jagar allt som springer och flyger. En förträfflig apportör på sjöfågeljakt. Fortfarande lite ostyrig i sitt sök till skogs men det kommer.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.