Fästvalla på tejp! Hjälp

Till helgen kommer en vän upp för att åka skidor. Vi är båda glada amatörer som inte kan nåt om vallning. Vi har tänkt åka på Start röda tejp (+5- -20). Tejpen ska ju vara värdelös i nysnö. Har läst att man kan lägga på nåt som heter Rodes eller starts tjärvalla. Mina två frågor blir då.

1. Vilken är bäst?

2. Hur lägger jag på detta på tejpen. Hur tjockt lager? Duttar jag ut det bara eller ska jag använda en kloss? (känns konstigt att använda det på tejpen??...)

3. Försinner det jag lägger på tejpen så att jag kan åka dagen efter även om det inte snöar?

TACKSAM FÖR SVAR

Strunta i tejpen

Hej,

Allt beror på föret, men är det nysnö och ni bara ska åka lite i helgen så är det lättast att bara strunta i tejpen och gå på burkvalla istället. Lägg på tjockt.

Har du lagt nåt ovanpå tejpen sitter det kvar. Går inte att ta bort! (tejpen sitter som berget oxå,,,). Har det inte töat till grov snö så gör det dock ingenting att burkvallan sitter kvar. Det funkar ändå.

Sen hur värdelöst det är på nysnö beror på vad man har för krav. Så illa är det inte. Lite trögt kan det väl gå och till och med hugga lite. Fäster gör det garanterat. Mycket beror på hur hårda skidorna är.

Jag tycker inte ni skall sätta igång och dribbla med att täcka tejpen med burkvalla - för avancerat för amatörer.

Ja, det lyser väl igenom att jag inte diggar tejp direkt, men många säger ju att det är bra så,,,

/Lars

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
skidor

Tejpen är "kanon" (utom som sagt på nysnö)

Passa dig också för "skar-snö" som river sönder tejpen. Har kört i Canada för några år sedan då det var mycket kallt och strak blåst vilket gjorde snön vass som krossat glas.
Körde i år Dolomitenlauf på tejp. Många hade problem, men för oss som körde på tejp funkade det bra (snötemperatur c:a -2 till +1).
Den täcker ett mycket brett spann och fäster för det mesta bra.

Tejpen är "kanon" (utom som sagt på nysnö)

Passa dig också för "skar-snö" som river sönder tejpen. Har kört i Canada för några år sedan då det var mycket kallt och strak blåst vilket gjorde snön vass som krossat glas.
Körde i år Dolomitenlauf på tejp. Många hade problem, men för oss som körde på tejp funkade det bra (snötemperatur c:a -2 till +1).
Den täcker ett mycket brett spann och fäster för det mesta bra.

Fast det funkar helt okej på nysnö om man täcker med tjärevalla.

Hej!

Tejpen sätter du bäst på genom att följa anvisningarna på förpackningen.

Jag sätter är högst medelmåttig motionär och åker i snitt kanske en gång i veckan från december till mars-april och en tejpning räcker nästan hela säsongen. Framåt vårvintern när det är plusgrader för det mesta kompletterar jag med klister. När det är enstaka dagar med för många plusgrader under vintern hoppar jag över skidåkning. På nysnö åker jag med tejp. Det är inte optimalt, men det funkar. Jag tycker tejp är riktigt bra. Det ger oftast bättre fäste än burkvalla och rätt applicerad så klarar sig glidet bra.

Men, ska du bara åka någon dag så kan burkvalla vara enklare eftersom det är enklare att lägga på och ta bort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips