Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta?

Hej!

Jag och min dotter ska vandra mellan Kvikkjokk och Saltoloukta under 10 dagar med start den 18/8. Vi har två alternativa färdvägar och vill gärna ha lite råd om bästa val:
1) Kvikkjokk - Pårte - bron över Gådhotjokhå - Jiegnavagge (topptur Gådogaskatjåkko) - Gaskavagge - Sarvesvagge - Niedarhiephevagge - Algavagge - Algganjalmme - Skarja - Bierikjavrre - Niendo - Bietshavre - Saltoloukta.
2) Kvikkjokk - Kungslededen till Laitaure och båt till Aktse - upp på Skjerffe och sedan på Rapadalens sydsida till Lulep - Vassjajågås - via Skajdasjvagge till Bastavagge - Äphars ostsida Äpharjågåsj - Bierikjågåsj - över Guhkesvaggebron - Niendo - Slugga - Saltoloukta.

Den första turen går kanske väl mycket i dalgångar med videsnår och mygg (har hört att sommaren är myggrik!) och tar kanske lite längre tid än den andra. På den andra turen får man se mer av Rapadalen (som min dotter har som önskemål). Å andra sidan blir det en del att vandra på Kungsleden. Finns det andra nackdelar med väg nr 2.

Tacksam för alla synpunkter!
 
2. Ska ni ner i rapadalen efter Skierffe eller stanna på kalfjället? Jag tycker rapadalen är finast ovanifrån, men en liten tur där ner bland björkar, mygg, myrar och vide är ju trevligt. Om ni ska ner och sen upp vid Lulep Vassjajågås så är det rätt omständigt och gå upp där. Och det lär väl även va rätt brant och stenigt upp till Skajdasjvagge.
 
2. Ska ni ner i rapadalen efter Skierffe eller stanna på kalfjället? Jag tycker rapadalen är finast ovanifrån, men en liten tur där ner bland björkar, mygg, myrar och vide är ju trevligt. Om ni ska ner och sen upp vid Lulep Vassjajågås så är det rätt omständigt och gå upp där. Och det lär väl även va rätt brant och stenigt upp till Skajdasjvagge.
Nej, vi hade nog tänkt att hålla oss på kalfjället, alltså inte ned i Rapadalen.
 
Några spontana synpunkter.
1) Tur 1. Du skriver Pårte men menar kanske Pårek?
2) Tur 1. Toppturen ser brant ut, men det bedömer nog andra bättre. Jag går mest i dalgångar.
3) Tur 2. Rutten via Skajdasjvágge är brant och långa sträckor rent stenröse. Detta har jag läst mig till, har ingen egen erfarenhet. En krävande tur, med andra ord.
4) Tur 2. Kräver vad av Lulep Basstajåhkå som är (kan vara) ett stort vattendrag, ibland svårt. Ni går antagligen ner Skajdasjvágge på västra sidan jokken för att slippa vada det vattnet.
5) Tur 2. Jag uppfattar att ni tänkt vada Bierikjåhkå. Detta vad har diskuterats i Forum flera gånger. Mycket vatten passerar här. Jag tror bästa platsen är norr eller nordväst om Bierikvárásj där man går på grusbotten. Själv har jag dock fått vända mitt i strömmen och gå runt Pielastugan.
Lycka till önskar Pelle
 
Tack för bra synpunkter, Pelle! Självklart menar jag Pårek. Det låter lite som du avråder från tur nr 2. Turen över Skajdasjvagge näms i Clas Grundstens bok som mycket krävande. Hälsningar Anders
 
Tack för bra synpunkter, Pelle! Självklart menar jag Pårek. Det låter lite som du avråder från tur nr 2. Turen över Skajdasjvagge näms i Clas Grundstens bok som mycket krävande. Hälsningar Anders

Hallå
Testar att bumpa tråden då jag funderar på en liknande som din tur 2. Tog ni den och hur var det i så fall?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
sebastiank Rimlig färdväg i Sarek? Fjällvandring 18
smux Färdväg Alkavare kapell till Låddejåkkastugan? Fjällvandring 7
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mca0106 Rapadalsälgar & färdväg Fjällvandring 1
Klaus Proviant och färdväg i Padjelanta? Fjällvandring 6
färdväg Sarek ? Fjällvandring 1
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...