Fälgar/hjul

Tjenis alla.

Verkar som om de flesta långfärdscyklister förespråkar dubbelväggiga fälgar och 36-ekriga hjul. Ska det verkligen vara nödvändigt? Säg att packningen bak väger 15 kg, själv är jag en liten gummitarzan på 60 kg, det ska väl ett vanligt hjul klara (jag har Araya RM-395 XC, 32 ekrar)? Eller är det så att fälgen till slut mattas ut vid ett antal hundra mils cykling med packning? Jag ska cykla i Europa så underlaget kommer att vara ganska hyffsat. Det känns lite svårt att motivera kostnaden för nytt (bak)hjul om det inte är nödvändigt.
Kom gärna med förslag på hjul/inköpsställe i fall det skulle bli aktuellt med köp.

...Johan...
 
Själv har jag 40...

...ekrar bak men fälgprofilen är inte särskilt styv på min gamla Miyata från 87. Dock har den hållit bra genom åren under alla jobbetcyklingar och en hel del långfärder med full packning. Men hjulen är välskötta. Välriktade och "gymnastiserade". Varför inte låta en välmeriterad hjulbyggare "trimma" dina hjul? Själv har jag sluppit "skruva eker" i flera år. Ett optimaliserat hjul behåller styrkan och därmed formen. Och - men det vet du väl redan - ett välhållet lufttryck bidrar till styrkan och spänsten. (En droppe olja mellan ekernippel och fälg skadar inte heller.)
Ha de'
T
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Onödigt med nytt hjul för Europa

> Jag ska cykla i Europa så underlaget kommer att vara ganska hyffsat. Det känns
lite svårt att motivera kostnaden för nytt (bak)hjul om det inte är
nödvändigt.

32 h verkar helt OK. hade själv bara 24 h fram häromåret och hade inga problem. Så länge du cyklar i väst- och centraleuropa, där det faktiskt är mycket lätt att fixa ett nytt hjul om det skulle paja finns ingen anledning att köpa ett nytt i förväg.
> Kom gärna med förslag på hjul/inköpsställe i fall det skulle bli aktuellt med köp.

Både cykelcity och cykloteket har mkt skickliga hjulbyggare, är duktiga på konsten eftersom de hela tiden bygger hjul.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips