Fälgar för tunga cyklister

För ett par år sedan cyklade jag väldigt mycket skog/stig/landsväg men slutade pga flytt och jobb. Nu skulle jag vilja återuppta hobbyn men har lagt på mig alldeles för många kilon, totalvikt på ca 150. Äger en X-Caliber 2011 som är i bra skick.

Nuvarande fälgar Bontrager SSR Disc 29" 32 hål.

Jag letar efter något grövre som inte kostar skjortan, vikten är inget problem. Tanken är att dom ska överleva "lättare" pass med lite stigar, och skogsvägar.

Jag gjorde en sökning här på forumet men lyckades inte hitta några aktuella trådar om detta.

Är det någon som har tips på möjligheter? Även butiker inom EU fungerar.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Stans no tubes flow. Hope enduro tech. Fälgar med minst 25mm innerbredd. Ett annat tios e att gå in på happyride.se, där finns mycket komoetens i området. Frågan kanske e mer nav o hoj. Med nav menar jag navbredd o standard. Har du qr kanske dinte kommer hålla så bra o finns inget du kan göra iom att d e cyjeln som bestämmer standarden. Ny cykel isf, me boost-standard
 
Jag har svårt att tro att QR inte skulle hålla för den vikten. Genomgående axel (TA) blir självklart styvare och boost på navet blir också bättre, men för den typen av cykling som beskrivs så tror jag att det kommer att funka bra med både QR och icke-boost. Jag håller med om att satsa på ett par fälgar med minst 25mm innerbredd.
 
Cykeln är ju en bro som hänger i uppåtekrarna, envar som fått ekerbrott, brukar ju kunna strama upp hela hjulet i ekerspänningen. Rakt, runt och rätt ekerspänning samt rejäl luftkammare brukar göra det roligare att cykla.

go tur
 
Hjul funkar inte som de flesta tror

Cykeln är ju en bro som hänger i uppåtekrarna
Stämmer inte.
Eftersom ett vanligt ekrat hjul är en förspänd konstruktion, står navet (liksom all last genom de) på de nedre ekrarnas förspänning.
Detta är svårt för många att ta till sig, även ingenjörer så här skrev professor Göran Grimvall i Sveriges största ingenjörstidning
Drag eller tryck i cykelhjulet?
Det finns även både FEM-beräkningar och mätningar på ekrade cykelhjul som visar detta, om nu ngn skulle får för sig att professor Göran Grimvall skulle ha fel.

envar som fått ekerbrott, brukar ju kunna strama upp hela hjulet i ekerspänningen.
Betyder meningen ovan att du anser att ett cykelhjul blir styvare om man spänner ekrarna hårdare?
För i så fall är även det påståendet felaktigt, åtminstone för alla normala belastningsfall för ett vanligt ekrat hjul.
En metalls styvhet är oberoende av dess (för-)spänning, dvs e-modulen ändras inte med förspänningen (detta brukar ingenjörer veta) Det finns även mätningar på cykelhjul som visar detta;
Wheel Stiffness Test
Läs mer under: "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

Rakt, runt och rätt ekerspänning samt rejäl luftkammare brukar göra det roligare att cykla.
+1
Detta kan inte understrykas tillräckligt mkt
 
Tack Håkan för alla kompletterande och rättande ord, du har säkert rätt.
Mina blygsamma kunskaper kommer från andras ekerbrott i slappa hjul.
Justeringen av kedjelängd och lagerspel bör alltid kompletteras med rätt ekerspänning.

go tur
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips