Få ner quickdraws efter klättring

Lämna ingen skit

Rensa alltid leden efter dig. Lämna inga repstumpar eller skitkabbar/snabblänkar. När nästa person kommer till klippan och ledklättrar så vill han garanterat inte börja med att rensa efter dig. Om han vill göra leden onsigth så vill han garanterat inte ha ditt dj*vla skrot.

Ursäkta, men det är inge kul att komma till en bult när det hänger gamla repstumpar...
 
be om hjälp kanske??

Hej jag undrar om någon har någon har någon bra metod för hur man kan plocka ner sin quickdraws om man inte skulle klara en led hela vägen upp till ankaret och sen inte kan, eller orkar, gå runt och toppsäkra...

skicka ett mess till en piggare kompis som får komma dit bums och hjälpa dig :)
kram anna
 
Du kan ju alltid offra en snabblänk, en slinga eller en bit repsnöre att fira av ifrån.
Eller som sagt klippa ur express efter espress. Om du trär ett tubband dubbelt genom hängarna allteftersom kan du sänka dig ned mha det så du slipper falla (om du inte tappar taget)
Annars finns det (om du är max 20m upp med ett 60m-rep) ett snyggt trick som bygger på att du sätter en slinga i hängaren, knyter en repända i den och har repet tredubbelt. Då kan du fira ned, samtidigt som säkringsmannen ger dig en viss extra säkerhet (om bulten skulle lossna) och dessutom få med dig slingan ned...

Men det är rätt hopplöst att beskriva i text. Finns säkert en skiss någonstans på nätet...

Climbing magazine har en fin illustration på metoden du beskrev:
http://www.climbing.com/print/techtips/ttsport223/ (Skiss nr.2)
 
jag har alltid en kedjelänk och en 60cm slinga på mig när jag sportklättrar. då kan man kskruva i kedjelänken i bulten, häng sig i slingan(som man fäster i bulten)sen leder man om repet så att det går genom kedjelänken( på samma sätt om om man ska fira ner och rensa en led), sen får man ju då tyvärr lämna kedjelänken på väggen, men jag gör hellre det än en karbin för en hundring. finns det möjlighet ska man ju alltid rensa allt, men det är inte alltid det går.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.