Få in gränser på kartor i Garmin

När du köper en digital fastighetskarta som fil från LMs internetsajt får du med en kalibreringsfil så att kartan blir exakt kalibrerad i kartprogrammen.
Vad jag menade var att om man ritade av dem i kartprogrammet, då blir nogrannheten marginellt lidande. Fast det kanske är hårklyveri....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
rile; sa:
jonasolof; sa:
Jag hade samma problem för ett år sedan. Då åkte jag in till lantmäterikontoret i Kalmar, fick sätta mig framför en av deras datorer och skrev sedan upp ett antal koordinater utmed den sökta gränslinjen.

Betyder detta att du fick koordinaterna i rikets nät?
Isåfall är det ju en väldigt praktisk (och billig) ansats.
[Ändrat av rile 2005-12-14 kl 20:27]

Just så

nja, det är jag inte riktigt säker på att de har eller erbjuder. Kommer man bara förbi receptionen och får tala med en riktig lantmätare och presentera frågeställningen så tror jag det är lättare. Fusklapp:

"Jag behöver återfinna en fastighetsgräns ute i terrängen och tänkte ta min GPS till hjälp. Skulle jag kunna få notera några koordinater utmed gränsen, dvs hörnen och ett antal mellanliggande punkter. Om ni visar mig hur man får fram fastigheten och sedan koordinaterna på skärmen kan jag anteckna själv. GPSmottagaren ställer jag in på rikets nät så koordinaterna kan användas direkt."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips