Få in gränser på kartor i Garmin

Fundera fortfarande på att köpa en Garmin vet ej vilken sort ännu:) ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35580 ).. Jag undrar om man har en karta med gränserna mellan två gårdar kan man scana in denna info och på något sätt få in det i en GPS eller på frilufskartan. Har sett att det finns något program för att scana in hela kartan (verka kompliserat) men jag tänkte om man bara kan få med gränslingerna. Om detta går kan man själv (temporät) radera saker i frilufskartan som känns onödigt för stunden? Kan va bra att ha denna info.


Mvh
Henrik D
 
Tomtgräns

Det enklaste sättet att markera en tomtgräns är att göra ett en rutt.

Det lite mer komplicerade sättet är att ändra i kartan med gpsmapedit. Välj t.ex. en järnväg så syns den bra på Friluftskartan.

Per
 
Ville helst få in gränserna från en gammal karta är bra att ha vid jakt eller när man ska kolla med grannen om markerna. Vet man ej gränserna är det svårt att gå dom:)
 
Om kartan är inscannad kan du ju dra en rutt eller ett spâr och föra över till din mottagare.
Bâde Fugawi och Ozi fixar det lätt.
 
Hej

Ska kolla på dessa program ikväll. Hur gör man för att få kartan och GPSen att stämma mena så att sateliterna vet var jag befinner mig. Finns det något freeway program inte skoj att slänga ut pengar inan man vet om det funka.

Hur gör man/går det att scana in en hel karta själv? Är det svårt? Beror det på vilken typ av GPS jag väljer.

Mvh
Henrik D
 
Det beror på vilken nogrannhet du vill ha.

1) Att scanna + georefernsera + rita av gränserna i ditt kartprogram, skulle ge uppemot 30m max-fel tror jag. I bland naturligtvis bättre, men worst-case bör ligga ungefär där.

2)Köpa en elektronisk fastighestkarta från lantmäteriet+rita av i ditt kartprogram. Här bör du komma ganska nära fastighetskartans nogrannhet. (se länkar nedan)

3) Gå upp gränserna med GPS själv. Här är jag osäker på nogrannheten.


Om jag förstått rätt, så är den juridiskt bindande gränsen inte den du ser på kartan utan den som är beskriven i lantmäteriförättningen. För många gränser (i längd räknat) på landsbygden betyder detta laga skifte.
I praktiken tror jag dock inte att detta inte har allt för stor betydelse. För en jägare skulle det på sin höjd spela en roll om älgen faller nära gränsen. Om sen gränsen i övrigt ligger 50 meter fel, bör i andra jaktsammanhang inte spela en så stor roll


se denna artikel angående nogrannhet på fastighetskartan:
http://www.utsidan.se/ddb/utrustning/artiklaralla/903.htm

Detta exjobb beskriver det hela mer i detalj:
http://www.infra.kth.se/fv/exjobb/04-131-Ohlsson.pdf
 
Jag förelår följande: Använd den digitala fastighetskartans gräns för att upprätta ett antal waypoints och för över dem till GPSmottagaren. Gå sedan utmed gränsen och försök lokalisera gränsmärkena i mark med utgångspunkt från uppgifterna om dessa ur lantmäterihandlingarna. Även om den digitala fastighetskartan kan avvika upp till tjugo meter så har man i alla fall bra hjälp att snäva in områder inom vilket man ska söka. Sätt sedan upp hjälpkäppar i terrängen vid och mellan gränspunkterna.

Sedan kan man gå utmed gränsen och samla ett spår alternativt waypoints. Helst bör detta göras vid lövfri, snöfri tid för bästa möjliga GPSsignal. Resultatet blir bättre med en extern antenn på ett jordplan i toppen på en stång.

Sedan hänger det på vilken typ av mottagare man har använt och kommer att använda hur noggrant resultatet blir. Det finns ju två felkällor, dels onoggrannheten vid uppmätningen av respektive punkt, dels onoggrannheten då man senare kommer tillbaka och söker punkten med GPS, t ex under jakt.
 
Vad jag inte förstår är hur talar jag om för GPS programet vad denna gräns linje ligger på kartan måste ju ha några kortinater eller? Är det svårt att rita av en sådan linge och göra waypoints?

Mvh
Henrik D
[Ändrat av Higgis 2005-12-14 kl 10:52]
 
Jag hade samma problem för ett år sedan. Då åkte jag in till lantmäterikontoret i Kalmar, fick sätta mig framför en av deras datorer och skrev sedan upp ett antal koordinater utmed den sökta gränslinjen. Mycket manuellt, men billigt för du slipper lägga ut pengar och tid på kartvisningsprogram, elektroniska kartor ect. Lm har stora fina skärmar och kartorna är tydliga så det går bra att lägga markören utmed gränsen.

Huvudsaken är att man förstår att de koordinater man får fram på Lm's karta inte behöver stämma så väl med verklighetens gränsmärken ( ref. länk till avhandlingen ovan).

Koordinaterna skriver man sedan in manuellt i Gpsmottagaren som waypoints, sedan går man ut i skogen och letar efter rör i mark, råstenar eller vad det nä är. OCh så märker man ut nya waypoints med sin GPS där dessa ligger. Vid behov får man sätta upp hjälppinnar så att man kan syfta in waypoints mellan befintliga märken. Dessutom kan du gå utmed den nu definierade gränsen och spara ett spår som du kan plocka fram på ghpsmottagaren vid senare tillfälle, t ex under jakt. Då är spåret gränsen på din skärm.

P.S. Däruöver hade jag laddat ned fastighetskartan till Fugawi och kunde gå med en handdator med GPS (iQue) utmed gränsen. Just i det här fallet råkade kartans gräns stämma väl med gränsen i terrängen , men det behöver inte alls vara fallet. Vi hade hjälp av enstaka gamla gärdsgårdsstörar som kunde skönjas under mossan. Därför behövde jag inte använda de uppskrivna koordinaterna. Men jag kunde ha gjort det - enligt ovan. Be lantmätarn hjälpa dig med så att koordinatangivelserna från LM och GPSmottagaren stämmer.
(rikets nät). Du kan lugnt använda en GPS60C för detta syfte.
 
Om du har en scannad karta, kan du i de karthanteringsprogram som beskrivits ovan ange koordinaterna för några tydliga punkter, exempelvis vägkorsningar, och på så sätt kalibrera den scannade kartan. Därigenom får du ett samband mellan en punkt på kartan och motsvarande punkt i verkligheten.

Anders
 
jonasolof; sa:
Jag hade samma problem för ett år sedan. Då åkte jag in till lantmäterikontoret i Kalmar, fick sätta mig framför en av deras datorer och skrev sedan upp ett antal koordinater utmed den sökta gränslinjen.

Betyder detta att du fick koordinaterna i rikets nät?
Isåfall är det ju en väldigt praktisk (och billig) ansats.
[Ändrat av rile 2005-12-14 kl 20:27]
 
1) Att scanna + georefernsera + rita av gränserna i ditt kartprogram, skulle ge uppemot 30m max-fel tror jag. I bland naturligtvis bättre, men worst-case bör ligga ungefär där.

2)Köpa en elektronisk fastighestkarta från lantmäteriet+rita av i ditt kartprogram. Här bör du komma ganska nära fastighetskartans nogrannhet.
När du köper en digital fastighetskarta som fil från LMs internetsajt får du med en kalibreringsfil så att kartan blir exakt kalibrerad i kartprogrammen.

Fugawi har en nogrannare konvertering av svenska kartor från RT 90 till lat/lon än OziExplorer. Om det är noggrannhet som eftersträvas. OziExplorer slår dock Fugawi i andra avseenden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
kr-val Få tag i orienteringskartor? Navigering 5
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
Lundman Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps Navigering 8
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
Sundh Möjlighet att lägga in gränser? Navigering 3
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.