F.d hundägare

lägg ner!

jag tycker att det är dags att lämna Mellpat ensam i sandlådan nu. Då kan ju ni andra ta upp en seriös diskussion istället, det här är ju rena löjan!
 
thureb; sa:
... Att svära sig fri från känslor bör man inte IMHO. Men känsla och kunskap det är grejor det.

Gott och väl. Känslor spar jag för mina nära vänner och anhöriga - mitt lager är begränsat. Ni andra får nöja er med kunskaper.

Några beklaganden till Marroska var av typen: tråkigt att en rattfyllerist körde ihjäl barnet - själv kör jag bäst med lite innanför västen och tycker det ska vara tillåtet.
 
thureb; sa:

Tamdjur ingår kanske inte i faunan...
och det finns massor med adekvata preventiva åtgärder innan vargen river tamdjur.

Enskilda människor har naturligtvis avvikande uppfattning. Men om man försöker se till svenskarna som grupp så kanske du mer förstår hur jag tänker.

Lyft blicken lite.

Thure

Tamdjur ingår i, och desto mer utgör en stor tillgång för den biologiska mångfalden där de hålls på fäbod. Inte minst i Dalarna finns en stark, levande kultur vad gäller fäbodbruk. Det är ingen nostalgisk konservering av en svunnen tid, utan ett levande lantbruk, som försvåras avsevärt av den rovdjurspolitik som förts av politiker som säger sig värna om hela Sverige, men som faller igenom då pressen blir för stor från den högljudda storstadsopinionen. Att hägna in fäbodbetet är inte hållbart i längden, och en av de mest effektiva metoderna för rovdjursskadeprevention torde vara jakt på desamma. Särskilt i anslutning till bebyggelse...

Behöver jag påminna om att det experiment som pågår sedan 1980 är närmast världsunikt. Nämligen att införa en för biotoperna ny predator som totalfredas. Är någon förvånad över den oräddhet som de "nysvenska" vargarna uppvisar? En undersökning av vargens skygghet gjord av forskarna på Grimsö visade att i flera fall gick vargen undan först då försökspersonerna kom så nära som 20 meter. I enstaka fall ännu närmare. Ingen jag talat med som levt med varg på nära håll har tidigare varit med om så oskygga vargar. Om det har något samband med hur de har kommit hit kan vi lämna därhän, men i rapporten "Rädslan för vargen" kan man läsa att i nationalparker och naturskyddsområden i Nordamerika där vargen är helt fredad har den uppvisat en ökande oskygghet, och benägenheten att angripa människor har ökat, men det är en annan diskussion.

Kontentan är att ska vi undvika att vargar ogenerat betraktar gårdstun och ladugårdsbackar som sin naturliga jaktmark krävs det att de uppfattar människan som ett hot. Även på detta område har man gjort studier som visat att skrämselförsök inte haft bestående effekt.

Vargar som till exempel går in i hundgårdar och dödar hundar är ett problem. Det handlar om så mycket mer än den förlorade hunden. Att just den vargen är så fin och unik löser inte problemet. Senast kunde vi läsa i tidningen om en varg som inte lät sig skrämmas från en fårhage i Närke, utan istället gjorde utfall mot fårägaren och länstyrelsens besiktningsman.

http://expressen.se/index.jsp?a=698480

Sen vad gäller de "eskilda" med "avvikande uppfattning", kontra övriga Sverige med "rätt uppfattning", så måste jag nog be dig förtydliga...
 
Vargar som till exempel går in i hundgårdar och dödar hundar är ett problem.

Nu får du väl snart ge dig.
Bygger man en så dålig hundgård så en varg kommer in så lär man ändå inte ha några hundar i den när vargen kommer.
Detta blir ju bara tramsigare o tramsigare.

Säg som det är, du vill skjuta varg för att:
1. du är rädd för den
2. du tycker det är häftigt att döda
3, du är en snål jäkel som inte kan ta förlusten av ett får (som du får ersättning för)
4. något annat korkat skäl.
 
"något annat korkat skäl". Det är till att ha bra självförtroende ser jag. Att med några tangenttryckningar kunna utradera otaliga föregående generationers tunga arbete med vargen.
 
mellpat; sa:
Här är då ett vuxet förslag som tankeexperiment. Bygg vargstängsel kring dom nuvarande jättestora vargreviren och flytta alla vargar till utanför stängseln, t ex fem vargar hit till stockholmsområdet. För i ett civiliserat samhälle ska bördorna bäras lika. Fast tankeexperimentet visar ju bara att staten har tryckt på oss en vargpolitik som inte har tillräckligt folkligt stöd.
Tankeexperimentet visar bara att du inte tänker. Var någonstans i stockholmsområdet tror du vargar skulle stanna kvar och kunna etablera sig? Tyresta nationalpark är bara runt 1 * 1 mil, och stammen av älg och rådjur är för gles för att en vargflock skulle stanna där. Vore nationaparken 3 * 3 mil, eller om det fanns stora närliggande skogsklädda ytor med större älgstammar, vore det gångbart.

I norra Uppland skulle det fungera, om du räknar in stockholsområdet dit. Dit kommer varg då och då. Tyvärr tenderar vargar att bli överkörda när de närmar sig större städer med mycket vägar. Det fungerar alltså inte. Men allt det här fattade du innan du skrev ditt i vanlig ordning "provocerande" inlägg. Mer löjliga än provocerande dina inlägg i vargfrågan tycker jag.

Raskesven
 
jag är imponerad.. hur kan så många seriösa så länge försöka övertyga trollet mellis. det går inte, jag gav upp för flera sidor sedan.. farbrorn är ju gravt dement..
 
varg eller inte

Alla har rätt att ha en åsikt, vissa kommer inte att gilla ens åsikter och meningsskiljaktigheter uppstår. Det är helt naturligt. Vi behöver inte acceptera och gilla den andres tanke, men efter att ha snabb genomklickat denna tråd tror jag att jag måste ändra min uppfattning från vad jag vanligtvis förespråkar…

Att döda varg (en smula Hitler hittade jag även i tråden), björn och alla andra ”farliga” djur är inte en åsikt. Det är idioti. Hur inskränkt får en människa bli? En ny Hitler är född, tjohoo. Enbart ljushyade ska leva, bara potatis och fläsk på bordet, alla ska jobba på fabrik och vara klädd i grå overall. Så ja, vad skönt, då har vi fått bort mångfalden.

Att olyckor händer är naturligt. Jag är själv hundägare och skulle gråta om en varg tog min hund, men aldrig och aldrig skulle jag börja kräva utrotning av varg för det. Jämställ det med dödsstraff, är det rätt för djuren att döda människan för att människan har dödat ett djur?

Bevara mångfalden, men ta bort idioterna…
 
Re: varg eller inte

patrikalmgren; sa:
Alla har rätt att ha en åsikt, vissa kommer inte att gilla ens åsikter och meningsskiljaktigheter uppstår. Det är helt naturligt. Vi behöver inte acceptera och gilla den andres tanke, men efter att ha snabb genomklickat denna tråd tror jag att jag måste ändra min uppfattning från vad jag vanligtvis förespråkar…

Att döda varg (en smula Hitler hittade jag även i tråden), björn och alla andra ”farliga” djur är inte en åsikt. Det är idioti. Hur inskränkt får en människa bli? En ny Hitler är född, tjohoo. Enbart ljushyade ska leva, bara potatis och fläsk på bordet, alla ska jobba på fabrik och vara klädd i grå overall. Så ja, vad skönt, då har vi fått bort mångfalden.

Att olyckor händer är naturligt. Jag är själv hundägare och skulle gråta om en varg tog min hund, men aldrig och aldrig skulle jag börja kräva utrotning av varg för det. Jämställ det med dödsstraff, är det rätt för djuren att döda människan för att människan har dödat ett djur?

Bevara mångfalden, men ta bort idioterna…
Sorgen kan ta många olika former. Hat mot en förövare är mänskligt.

Men jag tror inte det är vad som driver melpatt i den här debatten. Snarare driver han med sina opponenter och skrattar i mjugg varje gång han lyckats göra någon förbannad.
 
Re: Re: varg eller inte

Zeeke; sa:
patrikalmgren; sa:
Alla har rätt att ha en åsikt, vissa kommer inte att gilla ens åsikter och meningsskiljaktigheter uppstår. Det är helt naturligt. Vi behöver inte acceptera och gilla den andres tanke, men efter att ha snabb genomklickat denna tråd tror jag att jag måste ändra min uppfattning från vad jag vanligtvis förespråkar…

Att döda varg (en smula Hitler hittade jag även i tråden), björn och alla andra ”farliga” djur är inte en åsikt. Det är idioti. Hur inskränkt får en människa bli? En ny Hitler är född, tjohoo. Enbart ljushyade ska leva, bara potatis och fläsk på bordet, alla ska jobba på fabrik och vara klädd i grå overall. Så ja, vad skönt, då har vi fått bort mångfalden.

Att olyckor händer är naturligt. Jag är själv hundägare och skulle gråta om en varg tog min hund, men aldrig och aldrig skulle jag börja kräva utrotning av varg för det. Jämställ det med dödsstraff, är det rätt för djuren att döda människan för att människan har dödat ett djur?

Bevara mångfalden, men ta bort idioterna…
Sorgen kan ta många olika former. Hat mot en förövare är mänskligt.

Men jag tror inte det är vad som driver melpatt i den här debatten. Snarare driver han med sina opponenter och skrattar i mjugg varje gång han lyckats göra någon förbannad.

Sa jag inte det? Bevara mångfalden, men ta bort idioterna ;-)
 
Tarra; sa:
thureb; sa:

Tamdjur ingår kanske inte i faunan...
och det finns massor med adekvata preventiva åtgärder innan vargen river tamdjur.

Enskilda människor har naturligtvis avvikande uppfattning. Men om man försöker se till svenskarna som grupp så kanske du mer förstår hur jag tänker.

Lyft blicken lite.

Thure

Tamdjur ingår i, och desto mer utgör en stor tillgång för den biologiska mångfalden där de hålls på fäbod. Inte minst i Dalarna finns en stark, levande kultur vad gäller fäbodbruk. Det är ingen nostalgisk konservering av en svunnen tid, utan ett levande lantbruk, som försvåras avsevärt av den rovdjurspolitik som förts av politiker som säger sig värna om hela Sverige, men som faller igenom då pressen blir för stor från den högljudda storstadsopinionen. Att hägna in fäbodbetet är inte hållbart i längden, och en av de mest effektiva metoderna för rovdjursskadeprevention torde vara jakt på desamma. Särskilt i anslutning till bebyggelse...

Här håller jag med dig om att fädbodbruk är en tillgång för biologisk mångfald, kultur etc.

Håller också med om att en skygg varg är bättre än en orädd varg.

De nuvarande reglerna om att man bara får bedriva skyddsjakt på varg inom inhägnat område kan vara otillräckliga beträffande fädbodbruk.

Upplys mig gärna mera om hur mycket fädbodbruk som finns i Sverige på marker som inte är inhägnade.

Fädbodbruket i traditionell mening har mer eller mindre försvunnit i Sverige så vitt jag vet (min fru hade bra koll när hon inventerade för Naturvårdsverket för ett par decennier sedan). Men liknande bruk förekommer i andra länder med mycket större vargstammar och rovdjursstammar än vi har i Sverige. Där har man herdar och vallhundar och ständig? rovdjursbevakning.

Jag har lite svårt att avgöra tyngden i ditt argument men tror att Patric som har lite tamdjur i skogen nere i Skåne skulle kunna ge en mer intierad kommentar.

Thure
 
KLAGER; sa:
http://www.lumsheden.se/
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1722130

Fast det har ju uppenbarligen varit kända vargmarker, och då kan man ju knappast jaga med lösspringande hund.

Vilket innebär att hela siljansringen är undantagen som jaktmark... Då gråben rör sig över stora ytor & vi är inkämda mellan 3revir...

5vargar spårade mina hundar i flera km nu i december. Flocken passerade under denna "promenad" 2 sommarlevande fäbodar & spåren försvann där de i höstas dödade en finsk spets... (Not. för lite snö för att spåra dem vidare) Notera att dessa uppgifter kommer från officiell vargspårare & mina hundar var "uppkopplade" i hundspann. Jag såg aldrig vargarna. Men så dum är dem inte att dem ger sig på 18 siberian huskys... ;-)

Notera också att hundarna inte brydde sig ett smack om vargspåren vi passerade ngn vecka innan... Och att vi hade en hund på rymmen i samma område under 7dygn. Dock markerade båda mina vorsteh att det var ngt skumt i området. Inte kul..! Kan ha varit björn de markerade också, ingen spårsnö.

Klart att risken finns men jag tänker då aldrig acceptera att jag får "skylla mig själv" om mina djur dödas... Jag lever mitt i detta. Nya reglerna kommer att gynna vargen på sikt, så det värsta debatten lägger sig.

Enligt en ny rapport från grimsö så skulle endast 2vargar ha riskerat att bli skjutna av alla de varg/hundattacker som skett. (få har vapen med sig eller är så nära att de ser attacken/hinner skjuta) Så det är ingen risk att vargen blir utrotad om man får tillåtelse att försvara sina djur.


Å en sak till när jag ändå är inne å skriver... Vem skulle säga till en "vanlig" hundägare att de "får skylla sig själva" om deras lilla teling blir attackerad av en.. ja säg Pit bull, schäfer eller ngt annan hund... Å vem skulle kräva av den hundägaren att den inte får skydda sig hund föränns den är dödligt skadad av attackeraren. Alltså vänta tills den är skadad innan du får slå & sparka på antagonisten.. (så som skyddsreglerna sett ut för vargattacker)

dubbelmoral..

not. Är ej emot varg, bara oresonlig sosse & miljöpartistpolitik..

//malin. Egenföretagare inom Jordbruk (fäbod oxå), samt hundturism. Mitt i vargmarken..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.