Extremsovsäck sökes.

Förstår jag rätt att du alltså inte blir varm nog i +5 med bägge säckarna?
Det förbryllar mig, har fungerat med halvfuktiga säckar i - 35 för mig, förvisso inte prövat i hammock.
Jag vill nog mena på att om du ska ha det varmare så måste du in på expeditionssäckarna, de har jag ingen erfarenhet av. Kör en civil kombo av en -15graders komfort plus en +9 graders och liner.
 
Exakt så är det, mindre än +5 och jag fryser i lättsäck+tjocksäck och med undertäcke. Jag börjar misstänka att FMs spec vad det gäller temperaturgränsen gäller för fullt påklädd soldat.

Nu finns en expeditionssäck här som ska användas när det blir kallare och den är bra mycket tjockare än nuvarande combo.
 
Exakt så är det, mindre än +5 och jag fryser i lättsäck+tjocksäck och med undertäcke. Jag börjar misstänka att FMs spec vad det gäller temperaturgränsen gäller för fullt påklädd soldat.

Nu finns en expeditionssäck här som ska användas när det blir kallare och den är bra mycket tjockare än nuvarande combo.


FM sovsäckar är inte fel när det gäller temperaturen, förutom den extrema låga temperaturen som överlevnads gränsen säcken redovisas och då gäller påkläddnad! Tror du har en dålig "radiator" under det normala för en människa, känner några som har liknade. Spelar ingen roll vilka säckar dom än använder, dom fryser än då! (Dom fryser redan vid +5~10°C och vill ta på sig vinterkläder)

Olika människor har olika effektiva värmesystemet (termoreglering) det vill säga sin ämnesomsättning. (Har man hög ämnesomsättning ger det en högre kroppstemperatur och en lägre ämnesomsättning en lägre kroppstemperatur) och sen är man ju olika tåliga/känsliga för olika temperaturer, etc.

Så har man en dålig "radiator" så får man nog välja en extremt isolerade säck för att ta vara på den lilla värme som produceras....

Mvh troswe
 
Nästan alla militära specar på komfort gäller en genomvarm soldat som löpt och lägger sig i sovsäcken varm
efter att ha blivit jagad av 30 skitsura kommandos o massa blodhundar.
Då menas komfort med att denna får 4-6 timmars sömn innan den samm fryser ihjäl...

Så milcomf är en varm person i toppskick
För en bekväm friluftsare så kommer sådana komforttemper som en chock.
 
Jag har med lätthet klarat -15 med snugpak underblanket, men då använde jag visserligen två sovsäckar. En stor säck som drogs över en Carinthia Defence4. Sovsäcksöverdrag är något att rekommendera vintertid i hammock, då det ofta blir lite blåsigt. Vind är ju som bekant en påverksansfaktor i hammocken när det kommer till sovkomfort.

Är det ryggen du fryser om, behöver du byta undertäcke, men är det resten så borde Carinthias Survival One lösa det mesta av dina problem. Hur man än bär sig åt när man sover i hammock, finns risken att man fryser om fötterna. Därför är det alltid bra att ha på sig filtade strumpor. Har man det, så kan det krypa rejält ner i graderna, innan man upplever obehag. Filtade strumpor/stövlar finns här: http://www.stalnackepadden.se/content/innerst%C3%B6vlar-0


Det finns också en tråd här som behandlar kyla och hammock: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68253


carinthia-survival-one.jpg
 
Troswe, du har alldeles rätt när det gäller mig, min termostat pajade totalt när jag fick en häst i huvet och innan dess så var det nästan lika illa. Dessutom har jag tydligen Reynoulds syndrom (blodkärlen i perifera delarna av kroppen krampar vid kyla) så egentligen är det här inte alls rätt världsdel för mig så jag får kompensera med "fejk-späck". :)
 
Jag har väldigt lågt blodtryck och därför fryser jag lätt. Därför har min ambition länge varit att hitta ett bra hammocksystem som fungerar ner till -20. Mitt system bygger på dun undertill (UK-hammocks UQ), och dubbla sovsäckar samt filtade strumpor och mössa. Att använda värmekuddar fastsatta vid brösthöjd på kroppen gör också en ganska stor skillnad.

Jag hade definitivt inte räknat ut Carinthias säckar om jag var du. De håller måttet, och de har dessutom dragkedjan på ovansidan och är rymliga vilket är praktiskt i hängmatta. Faktum är att de är varmare än de anger i specifikationerna, och då är jag verkligen en riktigt frusen typ som har speciallösningar för det mesta vintertid.

Om du är ute efter en praktiskt lösning som dessutom är väldigt mångsidig, så är Snugpak Buchcraft quilt smidig. Den drar du över din vanliga sovsäck, och du får ett komplement som varken knölar eller krånglar till något i hammocken.

Är man ute med hammock i typ -20 och det blåser, så hjälper egentligen ingenting, om man saknar skydd. En tarp med gaveldörrar, eller sovsäcksöverdrag är ett måste i de här situationerna.

Men faktum är att det finns många lösningar som gör att man kan sova i hammock i väldigt låga temperaturer. Lyckas man hitta sin egen lösning, finns ingenting som slår att vakna i en hammock i kyliga temperaturer.
 

Bilagor

  • UQ.jpg
    UQ.jpg
    52.4 KB · Visningar: 726
Senast ändrad:
Jag håller fullständigt med dig, det finns inget som slår att vakna upp, titta ut och konstatera att det snöat lite på natten eller är rimfrost på allting fast man sovit som en gris.

Jag har nu bytt sovsäck, köpte Snugpacks expeditionssäck av en forummedlem och den är helt grymt varm, lite annorlunda sydd i övre änden mot FMs säckar men efter lite fipplande så kom jag på hur jag ville ha den och nu funkar den kanonbra (har ju en nackskada som gör att jag helst knölar ihop kudden under nacken så huvudet böjs lite bakåt för att kunna slappna av). Alla system har en "inkörningsperiod" och alla system är ju individuella vad man trivs med och jag ska kolla på Buschcraftquilten samt troligen beställa dunundertäcket men just nu så känns det som att expeditionssäcken räcker långt.
 
Det var värst!
Finns ju alltid knepet att koka (iaf värma) vatten till en rejäl flaska som håller tätt, och lägga i sovsäcken för att slippa stå för all värmen själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.