Extremsovsäck sökes.

Du behöver nog en dunsäck med tillräckligt loft. Dags för en polack?
go tur

Jag har valt bort dun av flera anledningar, jag behöver ha en säck som är lättvättad, kan hålla värmen trots lite fukt, och snabbtorkande.

Cryfish, jag har Snugpacks underquilt.

Troswe, Jag har valt bort Carinthia som leverantör just pga. erfarenheten jag har av nuvarande setups oförmåga att hålla mig varm, synd för dom gör fina säckar om man ser till det övriga.
 
Ajungilak denali arctic

Jag tror min tjocksäck heter Ajungilak denali artic och den var klassad för kallare än minus 30 då jag köpte den. Jag har sovit i snögrop i omkring minus 30 i den utan att frysa nämnvärt. Givetvis tar den plats att ta med sig men i pulka eller på vinterryggsäck är det helt OK storlek och vikt.

LIknar denna men min i andra färger
http://www.xtreme-outdoors.com/xtremeoutdoors/ajungilak-denali-5season-sleeping-bag.html

Min är grön utvärtes men orange inuti om jag minns rätt - var några år sedan den var framme. Orange påse men det går ju att byta om du vill vara diskret.

Här är en gammal tråd om densamma:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=22290

/Patrik, som sällan sover ute i dessa temperaturer numera
 
Jag har valt bort dun av flera anledningar, jag behöver ha en säck som är lättvättad, kan hålla värmen trots lite fukt, och snabbtorkande.

Cryfish, jag har Snugpacks underquilt.

Troswe, Jag har valt bort Carinthia som leverantör just pga. erfarenheten jag har av nuvarande setups oförmåga att hålla mig varm, synd för dom gör fina säckar om man ser till det övriga.

Dun holde varme meget godt trods fugt. En dunpose skal være MEGET våd før den klasker sammen. Jeg ville også kigge efter dun.
Westen Mountaneering eller lignende. Den ene af mine WM-poser har holdt +10 år, uden "loft-fald". Den anden er en Ultralite, som jeg bruger i fugtig dansk vinter, evt med en xtra fleece-pose inden i.
Den højere pris udlignes af den meget længere levetid og NYDELSEN ved at ligge toast i et tykt lag dun.

My Tuppence Worth
 
jag kör dun året om och en blöt säck värmer inte oavsett syntet eller dun, håll säcken torr så löser det sig.

En sån här http://www.outnorth.se/western-mountaineering/bison-gws#
Och en VBL så pallar du det mesta.

Har själv en WM Big Horn http://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/sovsackar/western-mountaineering-big-horn-sdl_1376

Det här ska du inte lyssna på. Har inte läst hela tråden, men du behöver inte köpa världens dyraste säck för att hålla dig varm i några minusgrader. Jag köpte min mammut ajungilak -5 syntetsäck på xxl för under tusingen på kampanj och är helnöjd. Och vem lägger sig i en blöt säck? Okej om den är fuktig pga luftfuktigheten, och jag har använt min syntetsäck i många tillfällen när den har känts fuktig, men ändå har jag lyckats sova hela natten i några minusgrader.

Du behöver inte köpa en sovsäck för 10 tusen för att kunna sova i minusgrader bekvämt.

Vet inte om jag svarar i rätt tråd förresten, men jag har för mig att du inte sover i några -40 grader?

Skål.
 
Nej det var nog inte fel forum eller fel svar daniel81. :)

Med fuktig så menar jag naturligtvis inte blöt utan råfuktig som det kan bli på hösten, är det inte så att syntet torkar fortare än dun eller? Jag har ingen personlig erfarenhet av dun utan måste gå på andras rekommendationer.

Sen en sak till, vilket material komprimerar sig MINST när man ligger på det, syntet eller dun?
 
Syntet har ju fördelen att det inte loftet sjunker ihop , en dunsäck som blir blöt kan ju bli platt som en blöt tidning.

Sen torkar det ju fortare , går ju och torka i fält
 
De beror ju på vilket dun som det är i säcken Troy.
Väldigt lite är generellt längre. Min erfarenhet är att bra dun och bra skaltyg funkar länge även vintertid.

Men övernattar man i snögrop behövs rejäla grejor, då snön smälter av den sovandes värme. Om inte sovsäcken har tillräckligt loft.
I en hängmatta är inte den risken överhängande.

Längre turer än 20 dygn vintertid har jag inte erfarenhet av men då var mitt självklara val dun och det har fungerat väl för mig. Jag har en fibervintersäck oxså och den brukar vid vintervandringar här nere i söder, men då blir det bara en eller max tre nätter i taget. Den upplever jag som kallare på undersidan trots samma tyg och angiven komforttemperatur.
go tur
 
I och med att syntet fyllning inte sjunker ihop utan har kvar sin luftfyllda struktur bättre än du så får man en större kontaktyta för vätska och is av avdunsta.

Hur det är med behandlat dun som är vattenavstötande vet jag inte men det har en gräns och kan inte tävla med fluffig syntetfyllning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.