Extremsovsäck sökes.

Jag söker en bättre sovsäckssetup än jag har nu att använda senhöst-vinter. Först ska jag tillägga att jag enbart nyttjar hammock nuförtiden. Hammocken har underquilt, min nuvarande sovsäckssetup är Carinthia 2000, alltså den försvarsmakten använder men när kvicksilvret letat sig ner till +5 så fungerar inte lättsäcken + tjocksäcken längre och jag testade och kasserade liggunderlag på ett tidigt stadium, det funkar inte.

Nu har jag testat tjocksäck + tjocksäck + lättsäck och det funkar kanonbra att sova i även nu när det var 2+ och fuktig luft så det jag söker är en syntetsäck där jag inte behöver ha extrasäck, 2 dragkedjor dvs. 2 säckar funkade men 3 dragkedjor blev,,,,,,,meckigt så det vill jag komma ifrån.

Min önskelista är således EN säck i syntet med EN dragkedja (helst på vänstra sidan eller mitt uppepå) och komforttemp typ "hur-många-minus-som-helst" då jag är extremt frusen av mig. Vikten har ingen betydelse. Färgen ska helst vara olivgrön, coyotebrun eller svart eller nåt i den dova färgskalan (camou funkar också).


Jag har letat en hel del på nätet men inte hittat nåt annat än skrikröda eller nåt annat "självlysande" som nästan kommer upp i min spec så goda vänner, tips tack.
 
Snugpak har en bra lineupp med produkter som du kan bygga på.

Dom har även bafflar som man monterar på säckarna för att öka storleken(kopplas mellan dragkedjan)
 
Tyin

Tyin som länkas ovan är bra. Jag har använt sån många gånger på Svalbard där det ofta är fuktigt och kallt, har sovit i -35 utan att frysa. Mot slutet av en 2-veckorsperiod kan det vara så mycket fukt i säcken att den frasar när man kryper ner, men varm är den ändå. Tung som bly och tar massor med plats, så inget jag ens funderat på att använda här hemma. Hemma använder jag bara dunsovsäckar.
 
Nu har jag jämfört lite, Tyin föll på målsnöret, hade dragkedjan varit längre hade det blivit en sån men hammock och 90 cm dragkedja,,,,,,,funkar inte.

Carinthias sovsystem 2000 ska ju klara -40 med tjocksäcken i lättsäcken, den klarar nog temperaturen i yttre rymden men den som ligger i den lär inte klara mer än nollan max utan att antingen sova fullt påklädd eller frysa sig igenom natten. Dom glädjesiffrorna som -40 är gör att jag inte har något som helst förtroende för Carinthia längre, synd på en annars fin och bra säck som tekniskt fungerat bra men inte temperaturmässigt.

Snugpak Antarctica verkar vara rätt säck för mig, jag har inte hittat någon motsvarighet än och den var ju inte heller så fruktansvärt dyr, 2,500:- för bra sömn är vettigt.
 
Är du säker på att du inte har drag mellan underquilten och din undersida?

Jag frös första natten i min FR ExtremW Siluette trots en -15° säck som underquilt. Felsökning visade att det drog mellan under underquilten och min undersida. När underquilt utrymmet trimmats så att underquilten låg rätt fungerade nattsömnen väl vid minus 26°.

Kombinationen blev dock tung och volumös så jag har återgått till tält. Envar lycklig på sitt sätt.
go tur
 
Samma tavla med drag mellan hammock och underquilten har jag också gjort så det problemet är åtgärdat. Visst blir setupen tung och voluminös men jag kan inte sova på liggunderlag, jag kan inte ens sova i vanlig säng pga. skador efter en olycka, inte ens vattensäng funkar utan att jag vaknar femtielva gånger med domnade armar och domnad nacke så numera sover jag året runt i hammocken. Hammocksovandet har gett mig ett helt nytt liv helt enkelt.
 
Vad har du för underblanket?
Problemet är väll att det kyler underifrån i hammocken.
Jag använder dd's underblanket och en carinthia defence 4 i min hammock. Hittills sover jag kanon i den setupen, har bara testat till +5 men kommer nog klara en bit under nollan med underställ
 
Själv har jag inga problem med Carinthias sovsäckar, tycker dom är betydligt värmare än vad dom utger sig att klara.

Ta t.ex Tropen: Komforttemp +5°C (Extremtemp: -12°C) och jag har sovit i den ner till -3°C utan att frysa (mössa, m/90 skjorta, kortkalsong & fiberpäls sockor) och skulle nog fixa -5°C utan långkalsonger. (Ska testa i vinter, när jag börjar frysa) men denna säck är en sommarsäck.

Har även jag system 2000, har aldrig frusit i vintersäcken (eller i kombon), däremot i sommarsäcken i en hammock utan underq. en kall och blåsig höst. :/

Har även en Defence 4 men den är för varm för mig här nere i 031-land

Individuellt kan det givetvis skilja från person till person... då olika människor har olika effektiva värmesystemet (termoreglering) dvs sin ämnesomsättning. (Har man hög ämnesomsättning ger det en högre kroppstemperatur och en lägre ämnesomsättning en lägre kroppstemperatur) och sen är man ju olika tåliga/känsliga för olika temperaturer, etc.

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.