extreme survival - discovery channel

Är det bara jag som blir extremt irriterad av av extreme survival på discovery channel.. jag tycker att dom presenterar väldigt vårdslösa och ologiska tekniker och hela känslan jag får är att det ska verka fräckt..mycke av det dom gör skulle jag säga vara extremt korkat..vissa saker visar dom för "testa" tekniker och då gör dom klart att det är ett test men andra grejer han gör är direkt vårdslösa..
 
Jag har mer uppfattat det som ett underhållnings program och det är nog så det får ses.
Typ Fear Factory......
 
Ja... man får ta programmet med en nypa salt... väldigt mycket effektsökeri... typ om det finns en gnutta möjlighet att få dricka sitt piss, eller pissa i sin sjal och vira det runt huvet, äta ett getöga (gärna så det skvätter lite) så gör han det...

...och om man ska ta sig nerför en brant... så skall man springa och gärna åka kana ;-).

Men som sagt... sett med glimten i ögat så är det ett kul program.

Thomas
 
Vansinne!!

Jag antar att du menar Bear Grylls!!!!!!!

För ´han är ju rena rama tok-idioten nr 1. Det han "lär" ut är rena vansinnet , snarare hur man tar död på sig själv så fort som möjligt ute i naturen..nä fy fan för han!!!! Den som vet nåt om överlevnad vet hur galen han är.

Däremot så tycker jag att en kille som Les Stroud har en helt annan inställning till ämnet.Har sett en del av hans program och det ligger myyyyycket mer relism i hans program.

Tack för ordet / Nicklas
 
Tror inte Extreme Survival är menat som ett program som ska lära ut överlevnadstekniker till eventuella tittare utan snarare visar Bear i så extrema situationer som möjligt under rådande förhållanden. Kan dock personligen se viss underhållningsgrad i det hela men skulle inte ge mig på det han gör. Detta sagt utan några som helst djupare kunskaper om överlevnad.
 
Discovery medger själva att Bears program mest är menat som underhållning och vad man "kan" göra. Därifrån till vad man bör göra är steget långt.
Note to self: Gör inte som Bear och klättra mitt i vattenfallet om det går att undvika :) .
 
jag läste om Bear Grylls på wikki, det var lite rörigt men det stod något om att han varit överlevnadsinstruktör på SAS.. jag vet inte, jag tycker bara att programmet e störigt..
 
Linjär extremsport....

En skrivbordsnisse finner kanske sin adrenalinkick i fjällen,men vad gör en SAS-instruktör...eller ens en hantverkare med den jargongen som hör till.På resor vill man väl uppleva nåt nytt?


peter
 
Gillar showen - precis, showen!! Det är underhållning och rätt skön tappning på den oxå.

Lite om Bear Gryll, saxat från hans egna hemsida: http://www.beargrylls.com/biography.html

Yet at 7.22am on May 26th 1998, Bear entered The Guinness Book of Records as the youngest, and one of only around thirty, British climbers to have successfully climbed Everest and returned alive. He was only 23 years old.

Previously, in 1997, Bear had become the Youngest Briton to climb Mount Ama Dablam in the Himalayas (22,500 feet), a peak once described by Sir Edmund Hillary as unclimbable'.

Prior to the Everest Expedition...spent three years with the British Special Air Service (21 SAS). What makes his story even more remarkable is that during this time he suffered a free-fall parachuting accident in Africa where he broke his back in three places. After months and months of rehabilitation, focusing always on his childhood dream of Everest, he slowly became strong enough to attempt the ultimate ascent of the world's highest peak.]

Plus en massa annat skoj han gjort - så i mina ögon kan man kosta på sig att fortsätta underhålla och motivera människor att göra mer med sina liv än att stanna i soffan eller framför forum...:)

Les Straud har någon nämnt oxå, störtskön serie det oxå!

Jag är som sagt mest imponerad över hans tidigare erfarenheter och mål - showen är riktigt underhållande dock!
 
Tidigare hade jag inte mycket till övers för Bears program, att åka nedför en ström med flytväst under tröjan eller att fira sig nedför en klippvägg med fallskärmslina (och vara toppsäkrad) var för mig "fusk".

Men hans charm och fart har vunnit i längden, det är kul att se hur han flyr från en björn som passerat två timmar tidigare och hur han väljer att dyka in i okänt vatten i öknen.

Men är det överlevnadsutbildning man vill ha, nej.

Favoriten är nog när han är i Skottland.
 
jo, han har en imponerande bakgrund, dock tycker jag inte att dom här tv-programmen imponerar, jag blir mest störd.. jag tycker väl att man har ett visst ansvar på produktioner av den här typen men, men.. vissa gillar raymond mears lite sävliga framtoning och andra gillar Bear Gryll's stil.. smaken är som baken..
 
Jag håller med många om vad de sagt:

Bear Grylls serie är mest underhållande och har man kunskapen så vet man dessutom vilka kunskaper (som han lär ut) som man skall ta till sig.
Han har ju faktiskt en hel del matnyttigt att komma med!

Ray Mears är mest utbildande. Killen har en enorm kunskap och han lär ut det väldigt pedagogiskt. Kanske inte så mycket action men mycket intressant.

Survivorman (Les Stroud) vet jag inte riktigt vad jag tycker om.
Programmen tittar jag alltid på. Mest för att de har ett visst underhållningsvärde.
Många anser att det handlar om mer överlevnad eftersom han är ute helt själv (om man nu tror på det!) och filmar sig själv i 7 dagar.
Själv tycker jag att programmet förlorar just på grund av detta. Många scener går åt, helt och hållet, på att han skall kommentera hur jobbigt det är med kameror och hur de går sönder pga fuktighet m.m, osv.

Särskilt utbildande, vill jag i alla fall påstå att, det inte är.
Jo! Om man hävdar att hans try and error principer är utbildande. Men ofta förklarar han inte hur han har gjort utan bara vad han har gjort.

Att dom skulle ha ett visst ansvar, när det gäller sådana här program, håller jag inte med om. Det är inte utbildningsradion vi pratar om!

//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.