Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har ett Tarptent double rainbow med en längsgående båge. På bågen sitter det fästen för linor. Skulle det öka stabiliteten om man fäste två linor i varje fäste i 45 graders vinkel från tältet eller spelar det ingen roll?
Jag har själv ett DR, och har fäst linor i de fästena du pratar om. Jag har aldrig använt tältet i särskilt hårda vindar och har därför egentligen ingen egen uppfattning om vilken skillnad dessa extra linor gör. På exempelvis backpackinglight.com har de dock uppskattats av flera användare.
Precis! Mina intryck av DR är att med alla de extra linfästen som Herr Shires förser tältet med torde det tåla rätt så bra med vind! Snart är det dags för säsongspremiär! Jippie!
Det finns förresten en diskussion om Double Rainbow i storm på Backpackinglight. En kille filmade sitt tält vid vindstyrkor på 88 km/h i sidan. Det var rest "suboptimerat" med absiden fäst vid marken istället för absidens lina. Det plattades ut i byarna men reste sig upp varje gång.
Diskussionen är klart intressant eftersom det talas om extra linfästen (såna som ni har?) och för att Henry Shires deltar i den.
Man undrar hur det hade varit inne i tältet om Mr Shires fick som han ville. 25 s/m rakt in i "innertältet" tagit i beaktning att vinden vänder på sig.
Är det två öglor på ena sidan så skall man fästa respektive lina i båda öglorna för bäst vindstabilitet så att det blir ett kryss.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer