Explosiva bromsar

Har ett par techtro bromas (fälgbromsar) till min cyclocross och de biter pa tok för bra. Har provat att smörja in fälgarna men det verkar ej fungera (och vid väta kanske detta blir för bra). Silt fran sandsten verkar som bromskraftförhojare misstänker jag. kan det ev hjälpa att sätta bromsarna extra snett, dvs bromblocket far ta i bakkanten mycket tidigare än fram... lösare vajer har jag provat till max utan verkan.

PS har kraschat över styret 2 ggr nu, ena var iofs en panikbromsning...
 
Det är inte så att du kan ha bromshandtag avsedda för cantileverbromsar ihop med v-bromsar? Denna kombination är inte lyckad och får till följd att bromsarna nyper alldeles för snabbt.
 
V-bromsar

passar inte till vanliga kombinerade broms och växelreglage. Men det finns adaptorer. Kanske kan vara nåt för dig att prova?

Thure
 
Det är inte så att du kan ha bromshandtag avsedda för cantileverbromsar ihop med v-bromsar? Denna kombination är inte lyckad och får till följd att bromsarna nyper alldeles för snabbt.

Jo (men den var såld så med campagnolo ergo bromhantag), tror jag forstår prolemets art nu. TACK.. Annars skulle val hjulen inte gå att ta av och på... Dum anledning iofs)

PS Jag är nästan rädd för bromsarna.

http://www.bike24.de/1.php?content=...;page=1;menu=1000,173,207;mid=0;pgc=1587:1588
 
Senast ändrad:
Mini-V?

Det finns mini-V-bromsar som fungerar med lvg-bromshandtag.
Enl specen i länken skall det vara Tektro Cross-bromsar på den länkade cykeln,
men enl länken framgår det inte vilken modell det är.
Tektro tillverkar mini-V-bromsar: http://www.tektro.com

Däremot har jag för mig att jag i ngt test av CXar läste att just Ergopower-reglagen skall fungera bättre med cantilever-bromsar än med mini-V.
Vill du byta bromsar kan det alltså vara idé att välja cantilever-bromsar.
Campagnolo tillverkar numer cantilever-bromsar:
http://www.bike24.com/1.php?content...5;page=1;menu=1000,4,19;mid=1;pgc=0;orderby=4
http://www.bike24.com/1.php?content...0;page=1;menu=1000,4,19;mid=1;pgc=0;orderby=4
Men det finns billigare cantilever-bromsar.

Själv har jag en pendlarcykel, som jag köpte som ram, och där jag började med cantilever-bromsar,
men de fungerade aldrig bra, eftersom ramen inte hade vare sig vajer-dragning eller fästen som funkade bra med cantilever-bromsar.
Jag bytte då till mini-V-bromsar, de fungerade bättre men jag var tvungen att justera dem ofta, alltför ofta för att det skulle funka bra på en pendlarcykel. Enl mig åtminstone.
Jag tröttnade till slut på dem, grävde djupt i plånboken och köpte XTR V-bromsar med parallellogram och en Travelagent för att anpassa vajerdragningen.
Det är en kombination som fungerar otroligt bra, även fortfarande efter flera år och minimalt med underhåll.
Men det har kostat en del, dessutom har Shimano slutat tillverka XTR V-bromsar, men fortfarande säljs de av en del handlare (sk NOS), tex:
http://www.sjscycles.co.uk/shimano-xtr-m970-v-brake-front-prod12936/
Travel agents:
http://www.sjscycles.co.uk/problem-solvers-travel-agent-br031-black-each-prod24613/
http://www.sjscycles.co.uk/problem-solvers-travel-agent-br030-silver-each-prod1686/
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips