Explorist XL och Topo Sweden Plus, bearbeta i datorn

hej,
för ett kommande projekt har jag följande för mig:

1. planera rutter hemma på datorn med Topo Sweden Plus kartan som bakgrund, föra över det till GPS:en och sedan följa vägpunkterna.

2. prova mig fram i terrängen med GPS:en och sedan föra över rutten till datorn och förbättra vägdragningen/vägpunkterna, alternativt ta bort dessa delar där jag har gått fel, stötte på myror osv

jag har försökt men inte lyckats föra över Topo Sweden Plus kartan till datorn. vad har jag gjort fel? kartmodlen satt då i GPS:en. måste jag har den in datorns kortläsare?

jag är tacksam för era tips :)

mvh
PerÅke

PerÅkeM; sa:
hej,
för ett kommande projekt har jag följande för mig:

1. planera rutter hemma på datorn med Topo Sweden Plus kartan som bakgrund, föra över det till GPS:en och sedan följa vägpunkterna.

2. prova mig fram i terrängen med GPS:en och sedan föra över rutten till datorn och förbättra vägdragningen/vägpunkterna, alternativt ta bort dessa delar där jag har gått fel, stötte på myror osv

jag har försökt men inte lyckats föra över Topo Sweden Plus kartan till datorn. vad har jag gjort fel? kartmodlen satt då i GPS:en. måste jag har den in datorns kortläsare?

jag är tacksam för era tips :)

mvh
PerÅke

För att du skall få rätt version (den som fungerar ordentligt). Ladda hem MapSend Lite från http://www.magellangps.com eller http://www.magellansverige.se

1. Det blir intuitivt när du har rätt version.

2. Det blir också lättare när du har rätt version. Dessutom måste kortet sitta i din eXplorist när du för över kartan. Kortet får inte vara skrivskyddat. Använd "Map Manager". Då kan du också föra över din XL:s grundkarta så att MapSend Lite får en mer detaljerad bakgrundskarta.

MVH

Ola

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips