Explorist XL och Topo Sweden Plus, bearbeta i datorn

hej,
för ett kommande projekt har jag följande för mig:

1. planera rutter hemma på datorn med Topo Sweden Plus kartan som bakgrund, föra över det till GPS:en och sedan följa vägpunkterna.

2. prova mig fram i terrängen med GPS:en och sedan föra över rutten till datorn och förbättra vägdragningen/vägpunkterna, alternativt ta bort dessa delar där jag har gått fel, stötte på myror osv

jag har försökt men inte lyckats föra över Topo Sweden Plus kartan till datorn. vad har jag gjort fel? kartmodlen satt då i GPS:en. måste jag har den in datorns kortläsare?

jag är tacksam för era tips :)

mvh
PerÅke

PerÅkeM; sa:
hej,
för ett kommande projekt har jag följande för mig:

1. planera rutter hemma på datorn med Topo Sweden Plus kartan som bakgrund, föra över det till GPS:en och sedan följa vägpunkterna.

2. prova mig fram i terrängen med GPS:en och sedan föra över rutten till datorn och förbättra vägdragningen/vägpunkterna, alternativt ta bort dessa delar där jag har gått fel, stötte på myror osv

jag har försökt men inte lyckats föra över Topo Sweden Plus kartan till datorn. vad har jag gjort fel? kartmodlen satt då i GPS:en. måste jag har den in datorns kortläsare?

jag är tacksam för era tips :)

mvh
PerÅke

För att du skall få rätt version (den som fungerar ordentligt). Ladda hem MapSend Lite från http://www.magellangps.com eller http://www.magellansverige.se

1. Det blir intuitivt när du har rätt version.

2. Det blir också lättare när du har rätt version. Dessutom måste kortet sitta i din eXplorist när du för över kartan. Kortet får inte vara skrivskyddat. Använd "Map Manager". Då kan du också föra över din XL:s grundkarta så att MapSend Lite får en mer detaljerad bakgrundskarta.

MVH

Ola

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips