Expert dömer ut plastskatten.

Vad bär du hem varorna från affären i ?

  • Plastpåse

    Röster: 3 8.6%
  • Papperspåse

    Röster: 5 14.3%
  • Flergångspåse

    Röster: 11 31.4%
  • Ryggsäck/väska

    Röster: 15 42.9%
  • Annat

    Röster: 1 2.9%

  • Totala väljare
    35
Jag bär nu hem maten i ryggsäck, nylonkassar eller tygkassar. Vi köper även mer soppåsar, oftast från dollarstore, ibland från ICA - de används endast som soppåse. Tidigare så var ICA/Coop-påsen den självklara soppåsen - om den är gjord i en bra återvunnen plast och används som soppåse tycker jag det låter som ett bra kretslopp - återanvänd från plast, får ett nytt liv som "konsumkasse" och ett tredje som soppåse för att sen sluta sitt liv i en förbränningsprocess med rökgasrening.
Utan att vara expert så tycker jag att det vore svårt att uppnå samma effektivitet i en papperskasse - troligen tar papperspåsar mer plats, vilket ger minus på transportsida. Frågan är hur resurseffektivt en papperskasse tillverkas också. Sen slutar de flesta av mina inköpta papperskassar i insamlingen utan att göra någon särskild nytta.
Bomull är ju ett än större gissel. Visst ser de snygga ut, speciellt med miljövänliga tryck som signalerar att man gör något bra (och inte är en miljöbov som köper plastpåsar), men bomullsodlingar/produktion är ett enormt problem i många utvecklingsländer. Den här filmen som väl egentligen handlar om vägar, ger dock en viss bild av hur bomullsodlingar kan se ut i delar av världen. Inte speciellt upplyftande.
Jag är långt ifrån en expert, men som med det mest i den här världen så är sanningen troligen mer mångfascetterad än vad den kan te sig om man bara har de svart/vita glasögonen på sig.

 
Jag hoppas IKEA snart kommer att inse att det finns en marknad för deras blåa påsar/väskor i ICA-kasseformat...

Handlar för det mesta i cykelväskorna och sen packar jag om i en blå IKEA för att bära fångsten uppför trappen (väskorna åker med cykeln ner i källarn). Går jag nån gång när jag handlar har jag såna där kassar i tunn nylon. Har jag använt i åratal.

Håller med föregående dock, jag tvivlar på att det är så stor miljövinst, ivf om man ser till tillverkningsbiten. Men om det kan minska mängden plastpåsar som blåser omkring ute är det ju bra. Fast jag tycker nog fortfarande att det känns lite som spel för gallerierna detta.
 
På det lokala coop så är plastpåsarna vid grönsaksavdelningen och istället ersatt utav papperspåsar med plastfönster. Det känns som en sämre lösning. Andra butiker kör med påsar i enbart papper. Använder numera oftast återanvändningsbara påsar för grönsaker och frukt, vilket också går snabbare för kassören att hantera eftersom de är genomskinliga.
Klädbutikerna lyckades väl få ner antalet påsar som användes när de började ta betalt för dem. Ville man få ner antalet påsar därifrån så hade det egentligen räckt med att de oftare frågade om man behövde en (till) påse. Det blev ju lite löjligt när man fick en stor påse för varje butik man handlade i.
Den senaste omgången soppåsar jag köpte hade så pass dålig hållbarhet att jag de oftast går sönder innan jag har fyllt dem vilket gör att jag får använda en till som träs på utanför för att jag ska kunna ta ner dem till soptunnan.

Man överskattade dessutom rejält hur mycket pengar man skulle få in på skatten då försäljningen gick ner mer än väntat.
 
Plast är en samlingsterm för en mängd olika material med väldigt olika egenskaper (och ursprung). Det är meningslöst att diskutera "plast" om man inte först definierar vilken produkt man avser.

Då "plastskatten" inte gör någon skillnad varken på plast eller heller påsar som är tillverkade av stärkelse så blir det ändå meningsfullt att diskutera.

Hade plastskatten bara gällt dom mest miljöpåverkande plasterna hade jag varit böjd att hålla med, men som det är nu läggs den ju exempelvis även på påsar som har mindre klimatpåverkan än papperspåsar som är inte är straffbeskattade.
 
Senast ändrad:
Man överskattade dessutom rejält hur mycket pengar man skulle få in på skatten då försäljningen gick ner mer än väntat.
Jättebra, väl? Det var väl målet. Jag använder nu min ryggsäck som jag ägt sedan många år, har köpt små soppåsar på rulle för hushållssopor men det går också att använda bröd-plastpåsar och annat till sopor som någon varit inne på. Jag tror att jag använder färre plastpåsar nu än förut.
 
Då "plastskatten" inte gör någon skillnad varken på plast eller heller påsar som är tillverkade av stärkelse så blir det ändå meningsfullt att diskutera.

Hade plastskatten bara gällt dom mest miljöpåverkande plasterna hade jag varit böjd att hålla med, men som det är nu läggs den ju exempelvis även på påsar som har mindre klimatpåverkan än papperspåsar som är inte är straffbeskattade.
Politikerna gillar att sikta brett när de vill visa handlingskraft genom att införa eller höja skatter. Paradexemplet är den sk trängselskatten som ska betalas även för att lämna det av trängsel drabbade området.
 
I min butik så införde detta nåt väldigt bra. Man slipper plastpåsar vid frukten. Väl på tiden! Nu ligger det såna där avfallspåsar som kommunen ger bort i samband med bruna tjuv tunnan.

Köper dock dessa 7 kr plastpåsar då och då. Dom är tacksam att ha när man bär hem fisk från sjön i ryggsäcken.
och har du kollat så butiken drar av taran när de tar betalt? många gör inte det längre, så kund får betala samma kilopris för själva påsen som för livsmedlet där i. Gissar att dessa papperspåsar de infört väger betydligt mer än de gamla i plast så själv undviker jag dessa. Man kan ju ta med egna fruktpåsar till butik, men då får man se upp så de inte tar betalt för den igen.
 
och har du kollat så butiken drar av taran när de tar betalt? många gör inte det längre, så kund får betala samma kilopris för själva påsen som för livsmedlet där i. Gissar att dessa papperspåsar de infört väger betydligt mer än de gamla i plast så själv undviker jag dessa. Man kan ju ta med egna fruktpåsar till butik, men då får man se upp så de inte tar betalt för den igen.
Jord väger mer än vad plast gör, så nästa gång du köper potatis kan du väl ta med en svampborste och borsta rent potatisarna innan du häller ut dem på varubandet?;)
 
Jag är medveten om att det är lite OT men har ni sett dokumentären om stora företaget och plastflaskorna? Det här är bara introt, länk till hela dokumentärer finns under filmen. Förr gick den att se på Youtube men den finns inte kvar där. Mina elever fick se den, det fick dem att fundera lite över sina val. Rekommenderas!:

 
och har du kollat så butiken drar av taran när de tar betalt? många gör inte det längre, så kund får betala samma kilopris för själva påsen som för livsmedlet där i. Gissar att dessa papperspåsar de infört väger betydligt mer än de gamla i plast så själv undviker jag dessa. Man kan ju ta med egna fruktpåsar till butik, men då får man se upp så de inte tar betalt för den igen.

Dom örena bjuder jag på haha. Så snål eller fattig kommer jag aldrig bli.
 
och har du kollat så butiken drar av taran när de tar betalt? många gör inte det längre, så kund får betala samma kilopris för själva påsen som för livsmedlet där i. Gissar att dessa papperspåsar de infört väger betydligt mer än de gamla i plast så själv undviker jag dessa. Man kan ju ta med egna fruktpåsar till butik, men då får man se upp så de inte tar betalt för den igen.

Om man använder självscanning ("blippar själv") så vet man ju om man köper plastpåse eller har med egen. Annars är det väl bara att tala om för kassapersonalen att man haft med egna påsar när man betalar.

Vad väger en fruktplastpåse och vad är kilopriset på det du köper i påse?
På min köksvåg vägde en brödpåse i plast (hade ingen fruktpåse) 7 gram (vet inte hur noga kalibrerad den är för så låga vikter) så med ett fruktkilopris på 20 kr så kostar påsen i vikt 30*0,007= 14 öre.

Har inte heller någon papperspåse att väga.

Ser jag UL-trenden få en ny gren i mataffären? :)

/Patrik, som varken jagar gram i skogen eller mataffären
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...